«Μόνο στην Α’ Λυκείου υπάρχει το μάθημα της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης.

Στη Β’ και Γ’ Λυκείου οι μαθητές επιλέγουν αυξημένη εξειδίκευση ανάλογα με τις κατευθύνσεις τους».

Τα παραπάνω είπε στη Βουλή η υφ. Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας Ιωάννη Γκιόκα, σχετικά με τη δωρεάν διανομή ξενόγλωσσων σχολικών βιβλίων.

«Αυτό θα το δείτε και με τη μορφή νομοσχεδίου» είπε χαρακτηριστικά η κ. Χριστοφιλοπούλου και πρόσθεσε:

«Θα έχουμε τη δυνατότητα στο Κοινοβούλιο να το συζητήσουμε. Άρα, πια περιοριζόμαστε στη δυνατότητα να έχουν οι μαθητές τα εγχειρίδια για μια τάξη του λυκείου.

Γι’ αυτή την τάξη του λυκείου, σε αυτό το δύσκολο δημοσιονομικό πλαίσιο –αλλά εγώ θα συμφωνήσω μαζί σας ότι το πλαίσιο δεν είναι της στιγμής, ούτε μας ενδιαφέρει το δημοσιονομικό πλαίσιο για την εδώ συζήτηση, απλώς επηρεάζει συνολικά τη χώρα, επηρεάζει όλους τους τομείς και κανονικά θα πρέπει να δούμε πώς θα επηρεάσει λιγότερο την παιδεία- έχουμε ήδη αρχίσει μια διερεύνηση με ποιον τρόπο μπορούμε να καλύψουμε αυτό το κονδύλι για την παροχή αυτών των βιβλίων.

Δεν μπορώ να σας πω περισσότερα. Θέλω μόνο να δεσμευτώ ότι το Υπουργείο Παιδείας εξετάζει κάθε δυνατότητα, σε αυτό το περιορισμένο πλαίσιο που έχουμε, για την Α’ Λυκείου να δούμε πώς θα καλυφθεί».

ΙΩΑΝΝΗΣ ΓΚΙΟΚΑΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Κυρία Υφυπουργέ, παρά τις κατά καιρούς διαβεβαιώσεις του Υπουργείου για το αντίθετο, διανύουμε μία ακόμα χρονιά που τα βιβλία για τα ξενόγλωσσα μαθήματα δεν έχουν διανεμηθεί στα λύκεια δωρεάν, όπως θα έπρεπε σε όλους τους μαθητές. Η κατάσταση σήμερα έχει ως εξής. Σε πάρα πολλές περιπτώσεις οι γονείς των μαθητών πληρώνουν από την τσέπη τους για τα ξενόγλωσσα βιβλία, σε άλλες πάλι τα αγοράζουν οι σχολικές επιτροπές και τα διανέμουν αυτές στους μαθητές, παρά τη δραματική μείωση φέτος της χρηματοδότησής τους ακόμα και κατά 60% και παρά το γεγονός ότι ακόμα και αυτό το καθεστώς της αγοράς από τις σχολικές επιτροπές και μέσω αυτών της διανομής στους μαθητές είναι απαράδεκτο.

Πρέπει να σταματήσει και να αναλάβει εξ ολοκλήρου το κράτος και το Υπουργείο την προμήθεια αυτών των βιβλίων.

Η κατάσταση που υπάρχει σ’ εμάς τουλάχιστον δεν κάνει καμία εντύπωση. Ξέρουμε ποια είναι η συνολικότερη πολιτική σας. Ξέρουμε ότι το σχέδιο που υπάρχει σήμερα είναι η επιτάχυνση της διαδικασίας εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης και το γκρέμισμα όσων κατακτήσεων είχαν απομείνει και θύμιζαν δημόσια και δωρεάν Παιδεία, μεταξύ των οποίων και η δωρεάν διανομή συγγραμμάτων και βιβλίων. Μάλιστα βρισκόμαστε στο τέλος του πρώτου τριμήνου και ακόμη και σήμερα το 20% των βιβλίων δεν έχει διανεμηθεί στα σχολεία.

Αυτό που μας κάνει όμως ιδιαίτερη εντύπωση και θέλουμε να το καταγγείλουμε -και θέλουμε και τη θέση του Υπουργείου πάνω σ’ αυτό- είναι η προκλητική στάση που υπάρχει από μερίδα σχολείων, τα οποία φθάνουν στο σημείο να ζητούν ακόμη και χαρτί απορίας από μαθητές που αρνήθηκαν –και κατά τη γνώμη μας, καλά έκαναν και αρνήθηκαν- να συμμορφωθούν με απαίτηση σχολείου που ζητούσε 15 ευρώ απ’ αυτά τα παιδιά για την αγορά ξενόγλωσσων βιβλίων, αλλά και η συμπεριφορά μιας μικρής μερίδας διευθυντών ή καθηγητών που απειλούν τους μαθητές είτε με απουσία από το μάθημα της ξένης γλώσσας είτε ακόμη και με χαμηλή βαθμολόγηση, αν δεν προμηθευτούν με δικά τους έξοδα τα εν λόγω βιβλία. Το φαινόμενο αυτό, κατά τη γνώμη μας, ιδιαίτερα φέτος, με την αφαίμαξη που έχει γίνει στο λαϊκό εισόδημα και με τη ραγδαία αύξηση της φτώχειας και της ανεργίας, είναι επιτακτική, άμεση ανάγκη να αντιμετωπιστεί γρήγορα.

Γι’ αυτό ρωτάμε: Τι μέτρα προτίθεται να πάρει το Υπουργείο έτσι ώστε να δίνονται δωρεάν όλα τα βιβλία όλων των τάξεων και των βαθμίδων για τις ξένες γλώσσες που διδάσκονται στο σχολείο, είτε αυτά είναι υποχρεωτικά είτε είναι επιλογής, και ποια είναι η θέση του Υπουργείου γι’ αυτά τα φαινόμενα απειλών και απαράδεκτων συμπεριφορών που υπάρχουν σε ορισμένες σχολικές μονάδες.

Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Το λόγο έχει η Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κ. Χριστοφιλοπούλου.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Κύριε συνάδελφε, θα ήθελα, αν μπορώ, να δώσω μία γενικότερη πληροφορία, γιατί θέσατε κι ένα ευρύτερο ζήτημα. Φέτος είχαμε μεγάλο πρόβλημα. Τη χρονιά της κρίσης είχαμε καλύψει τα κενά και δεν έχουμε καθόλου κενά σε προσωπικό. Υπήρξε ωστόσο το πρόβλημα των βιβλίων. Μέριμνα του Υπουργείου Παιδείας ήταν από την πρώτη στιγμή που διαπιστώθηκε το πρόβλημα να καλυφθεί η ανάγκη το ταχύτερο δυνατόν είτε με την αξιοποίηση των αποθεμάτων που υπήρχαν είτε και με την επαναχρησιμοποίηση. Δώσαμε έμφαση ιδιαίτερα και στην αναπαραγωγή υλικού εκεί που χρειάστηκε, έτσι ώστε να μην υπάρξει ή να υπάρξει η μικρότερη δυνατή δυσκολία στη διεξαγωγή του μαθήματος. Πράγματι η κατάσταση εξομαλύνεται.

Η ερώτησή σας όμως, κύριε Γκιόκα, αφορά κυρίως τα ξενόγλωσσα βιβλία κι εκεί θα επικεντρωθεί και η δική μου απάντηση. Η ερώτησή σας και όσα προφορικά μας είπατε θέτουν ένα ζήτημα πολύ σοβαρό. Να ξεκαθαρίσουμε όμως κάτι από την αρχή. Σε ό,τι αφορά την υποχρεωτική εκπαίδευση, δεν υπάρχει κανένα κενό ούτε στη χρηματοδότηση ούτε στο νόμο. Υπάρχει η δωρεάν παροχή προς τους μαθητές είτε αυτών καθαυτών των βιβλίων του Οργανισμού είτε πιστώσεων που μεταβιβάζονται από το Υπουργείο στους προϋπολογισμούς των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για την επιχορήγηση των σχολικών επιτροπών αποκλειστικά για το σκοπό της αγοράς ξενόγλωσσων βιβλίων. Είναι μια διαδικασία η οποία γίνεται παγίως αρκετά χρόνια. Θέλω όμως αυτήν να την εντάξω στο σχεδιασμό μας για την ξενόγλωσση εκπαίδευση, ο οποίος θα δείτε ότι κάθε άλλο παρά γκρέμισμα της ξενόγλωσσης παιδείας ή γενικότερα της Παιδείας αποτελεί.

Κύριε συνάδελφε, ήδη ξεκινήσαμε στο 40% του μαθητικού πληθυσμού να διδάσκεται η αγγλική γλώσσα ως πρώτη γλώσσα από την Α΄ Δημοτικού χωρίς γραφή και ανάγνωση, η οποία επέρχεται στην Γ΄ Δημοτικού, έτσι ώστε να υπάρχει εκείνη η εξοικείωση των μικρών μαθητών των δύο πρώτων τάξεων του Δημοτικού που απαιτείται για να μπορέσει να συνεχίσει η εκπαίδευσή τους έως και την Γ΄ Γυμνασίου, όπου στόχος είναι να μπορούν να πάρουν είτε το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας, το οποίο έχουμε στηρίξει και στηρίζουμε παντοιοτρόπως, είτε και κάποιο άλλο από τα εγκεκριμένα από την Ευρωπαϊκή Ένωση πιστοποιητικά, έτσι ώστε ο πρώτος κύκλος της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης να κλείνει στην Γ΄ Γυμνασίου.

Για τα βιβλία, λοιπόν, της αγγλικής γλώσσας -θα έρθω αμέσως μετά στη δεύτερη ξένη γλώσσα- σε όλες τις τάξεις του δημοτικού, σε όλων των ειδών τα κανονικά, τα ολοήμερα, αυτά που έχουν ενιαίο αναμορφωμένο πρόγραμμα σπουδών, έχουμε δωρεάν παροχή των βιβλίων στους μαθητές. Και φέτος, στην Τρίτη δημοτικού όπου δεν υπήρχε μέχρι τώρα βιβλίο του Οργανισμού, συγγράφηκε με χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ, το εγχειρίδιο, το οποίο για πρώτη χρονιά διανέμεται δωρεάν από τη φετινή σχολική χρονιά στους μαθητές. Και ως τώρα, η αποδοχή αυτού του νέου εγχειριδίου -που δεν υπήρξε πριν, ξαναλέω- έχει πολύ καλή πρόσληψη και καλά σχόλια από τα σχολεία, που το χρησιμοποιούν ήδη.

Τώρα, στον ιστότοπο του προγράμματος εκμάθησης αγγλικής γλώσσας, μπορεί κανείς να βρει και άλλα υλικά -δεν είναι του παρόντος- αν θέλετε στη δευτερολογία μου, μπορούμε να πούμε περισσότερα.

Στη Β΄ ξένη γλώσσα τώρα, είναι μια πολιτική που είχε εισαχθεί από την Κυβέρνηση Καραμανλή, την οποία συνεχίσαμε και εντείνουμε εμείς, την εισαγωγή της δεύτερης ξένης γλώσσας στην Ε΄ και την ΣΤ΄ δημοτικού. Εκεί πάλι, επειδή στη Β΄ ξένη γλώσσα -μιλώ πάντα για το δημοτικό- δεν υπάρχουν εγχειρίδια, έχουμε προβλέψει την αγορά τους με δαπάνες του Υπουργείου. Επισήμως, υπάρχει λίστα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, ειδική επιστημονική ομάδα, όπου υπάρχουν όλα τα εγκεκριμένα βιβλία. Δεν κατανοώ γιατί κατά τη γνώμη σας είναι πρόβλημα ο καθηγητής, ανάλογα με το επίπεδο των μαθητών του, να επιλέγει από αυτά τα βιβλία της λίστας του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και με πολύ διαφανείς διαδικασίες αυτά, να τα προμηθεύεται η Σχολική Επιτροπή και να τα διανέμει δωρεάν στους μαθητές. Δεν θεωρούμε ότι αυτό είναι προβληματικό.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Υφυπουργού)

Κυρία Πρόεδρε, έχω υπερβεί το χρόνο μου. Θα συνεχίσω όμως, αφού ακούσω το συνάδελφο, γιατί θέλω να πω για το γυμνάσιο και για το λύκειο, όπου στο λύκειο όντως, όπως είπε και ο κ. Γκιόκας, είναι το βασικό.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Θα συνεχίσετε στη δευτερολογία σας.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Επιτρέψτε μου, αλλά ξεκίνησα και νομίζω ότι με την ανοχή σας στη δευτερολογία, θα ολοκληρώσω.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Ο ερωτών Βουλευτής, κ. Γκιόκας, έχει το λόγο.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΓΚΙΟΚΑΣ: Κυρία Υπουργέ, ακριβώς εκεί επικεντρώθηκε η ερώτηση, στο ζήτημα του λυκείου, του προβλήματος, δηλαδή που υπάρχει με τη δωρεάν διανομή των ξενόγλωσσων βιβλίων, των βιβλίων για τα ξενόγλωσσα μαθήματα στο χώρο του λυκείου.

Και εκεί ακριβώς, έχουν εντοπιστεί συγκεκριμένα ζητήματα συμπεριφορών, στάσεων –από μικρή μερίδα, δεν λέω ότι είναι καθολικό ή ότι είναι γενικευμένο- από μερίδα Σχολικών Μονάδων διευθυντών, κλ.π., που απειλούν μαθητές, οι οποίοι δεν δέχονται να δώσουν δεκαπέντε, είκοσι ευρώ, για να αγοράσουν με δικά τους έξοδα, με έξοδα των γονιών τους, τα ξενόγλωσσα αυτά βιβλία, τους απειλούν είτε με απουσία, είτε με χαμηλή βαθμολόγηση, αν δεν προμηθευτούν τα εν λόγω βιβλία. Και πραγματικά, θέλουμε διαβεβαίωση, δέσμευση του Υπουργείου, πώς θα λυθεί το συγκεκριμένο ζήτημα.

Να θυμίσω ότι το Δεκέμβριο του 2009 μετά από πίεση γονιών και άλλων φορέων, το Υπουργείο τότε είχε δεσμευτεί ότι θα αντιμετωπίσει το συγκεκριμένο πρόβλημα, δηλαδή των ξενόγλωσσων βιβλίων στους μαθητές των λυκείων. Υπήρχε επίσης, η δέσμευση για έναρξη διαδικασίας συγγραφής βιβλίων από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, ότι το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, θα προέβαινε στην αγορά των πνευματικών δικαιωμάτων ξενόγλωσσων βιβλίων και την εκχώρηση δικαιωμάτων αποκλειστικότητας από Έλληνες ή ξένους εκδότες και συγγραφείς και ο Οργανισμός Εκδόσεων, θα αναλάμβανε στη συνέχεια την εκτύπωση αυτών των βιβλίων. Μέχρι σήμερα, δεν έχει γίνει, απολύτως, τίποτα.

Και βέβαια, εμείς να πω εκ των προτέρων ότι δεν δεχόμαστε το επιχείρημα της κακής δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας και γιατί για αυτή την κατάσταση δεν φέρουν καμιά ευθύνη ούτε εργαζόμενοι, ούτε λαϊκές οικογένειες, ούτε τα παιδιά τους, που σήμερα στερούνται αυτό το απαραίτητο εργαλείο, για το διδακτικό έργο. Αλλά και γιατί σήμερα στο χώρο της εκπαίδευσης, υπάρχει μια συνολικότερη πολιτική που εφαρμόζεται ,εμείς λέμε, ανταποδοτικής λειτουργίας, εμπορευματοποίησης, κατηγοριοποίησης σχολικών μονάδων και μαθητών με βάση και την τσέπη των γονιών. Και αυτή η στρατηγική δεν ξεκίνησε τα δύο τελευταία χρόνια. Έχει ξεκινήσει προ πολλού και βεβαίως, επιταχύνεται ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα.

Εμείς φοβόμαστε ότι η κατάσταση αυτή θα χειροτερέψει το επόμενο διάστημα και με τον Προϋπολογισμό του 2012 και τις δαπάνες που προβλέπονται για την εκπαίδευση, αλλά και με την κατάσταση που υπάρχει σήμερα στις Σχολικές Επιτροπές των δήμων, οι οποίες υποχρηματοδοτούνται, οι οποίες βάση του νόμου του «Καλλικράτη», αναλαμβάνουν όλο και μεγαλύτερο κόστος και έργο για την συντήρηση και τη λειτουργία των Σχολικών Μονάδων.

Και βέβαια έχουν ξεκινήσει φαινόμενα –φαινόμενα τα οποία πολλαπλασιάζονται- γονείς σήμερα και ενόψει του χειμώνα να αναλαμβάνουν οι ίδιοι το κόστος για την αγορά και προμήθεια πετρελαίου στις σχολικές μονάδες.

Εμείς θεωρούμε ότι και η κατάσταση με τα ξενόγλωσσα βιβλία είναι μέρος μιας συνολικότερης πολιτικής που πρέπει να ανατραπεί με τον αγώνα και τη διεκδίκηση συντονισμένα των γονιών, των εργαζομένων, των μαθητών και των διδασκόντων. Βεβαίως, θα θέλαμε το θέμα να μη μείνει μόνο στα ξενόγλωσσα βιβλία, παρά το ότι αυτό είναι το αντικείμενο της ερώτησης.

Ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Και εγώ σας ευχαριστώ.

Ορίστε, κυρία Υφυπουργέ, έχετε το λόγο.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Θα ήθελα να πω μόνο μια λέξη για τις σχολικές επιτροπές. Κύριε συνάδελφε, σας παροτρύνω να κάνετε τη σχετική ερώτηση στο Υπουργείο Εσωτερικών που είναι και το αρμόδι&o