Tον …ύπνο τους έχουν χάσει σχεδόν έξι στους δέκα εκπαιδευτικούς κα-

θώς είναι πλέον έκδηλη η ανησυχίατους για τα σχόλια που ενδέχεται να

συναντήσουν δημοσιευμένα στο διαδίκτυο από τους ίδιους τους μαθητές

τους.

Στα συμπεράσματα αυτά καταλήγει κλειστή έρευνα μέσω διαδικτυακού ερωτηματολογίου που πραγματοποίησε η δράση ενημέρωσης Saferinternet.gr του Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου την περίοδο μεταξύ Μαΐου-Σεπτεμβρίου 2011 σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης.

Στην έρευνα ανταποκρίθηκαν 2.319 εκπαιδευτικοί από όλη την Ελλάδα. Σύμφωνα με την έρευνα, αντιμέτωποι με κάποιο ζήτημα ψηφιακής

παρενόχλησης, ψηφιακού εκφοβισμού ή συκοφαντικής δυσφήμισης μέσω κινητού, Facebook ή άλλης διαδραστικής πλατφόρμας από μαθητές προς άλλους μαθητές, έχουν έρθει τρεις στους δέκα εκπαιδευτικούς στην Ελλάδα (32%).

Το ενδεχόμενο «ηλεκτρονικής διαπόμπευσής» μέσω αναρτήσεων σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης είτε βίντεο που έχουν τραβηχτεί την ώρα του μαθήματος είτε ανάρμοστων σχολίων, φαίνεται ότι απασχολεί έντομα μεγάλη μερίδα των εκπαιδευτικών.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με την έρευνα του Saferinternet.gr, το 16% των εκπαιδευτικών ανησυχεί πάρα πολύ, το 14% πολύ και το 27% αρκετά για τη διαδικτυακή δημοσίευση από μαθητές δυσφημιστικών σχολίων που τους αφορούν ή βλάπτουν την προσωπική τους ζωή ή την επαγγελματική τους φήμη.

Αυτό που τρομάζει περισσότερο τους εκπαιδευτικούς είναι το ενδεχόμενο γελοιοποίησής τους στο YouTube ή η ανάρτηση ανάρμοστων σχολίων στο Facebook. Αξίζει να σημειωθεί μάλιστα, ότι στη συγκεκριμένη έρευνα δεν υπήρξε ερώτηση σχετικά με το εάν και πόσοι εκπαιδευτικοί έχουν πέσει θύματα ψηφιακού εκφοβισμού καθώς, όπως επισημαίνουν οι υπεύθυνοι του Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, ελάχιστοι θα ήταν αυτοί που θα

απαντούσαν σε μια τέτοια ερώτηση.

Θύματα ηλεκτρονικού εκφοβισμού και παρενόχλησης από συμμαθητές τους πέφτουν όλο και πιο συχνά και οι μαθητές των ελληνικών σχολείων . Την ίδια στιγμή όλο και περισσότερα παιδιά ακόμα και κάτω των 13 ετών αποκτούν προφίλ στο Facebook δίνοντας ψευδή στοιχεία για την ηλικία τους και παραβιάζοντας μ΄αυτόν τον τρόπο τους όρους του ιστοχώρου.

Σύμφωνα με τους καθηγητές, αυτόσυμβαίνει επειδή:

• οι φίλοι τους έχουν προφίλ» (82%).

• οι γονείς δεν γνωρίζουν ή δεν ελέγχουν τι κάνει το παιδί τους στο διαδίκτυο (72%).

• Είναι ελλιπής ο έλεγχος από το Facebook (52%).

• Οι γονείς δε διαβάζουν τους όρους χρήσης πριν επιτρέψουν στα παιδιά τους να επισκεφθούν κάποιον ιστοχώρο (42%).

• Οι γονείς γνωρίζουν τον όρο αλλά επιτρέπουν την ψευδή ταυτότητα με δικαιολογίες όπως «δεν είναι κακό», «θα σταματήσει η γκρίνια του παιδιού», «έτσι δείχνει το παιδί ότι είναι ώριμο» (27%).

Εκτός από την ενασχόληση με το διαδίκτυο, πολλοί μαθητές αρνούνται να εγκαταλείψουν το κινητό τους ακόμα και την ώρα του μαθήματος. Όπως προκύπτει από τις απαντήσεις των εκπαιδευτικών,τρεις στους δέκα μαθητές (από το σύνολο των σχολείων που απάντησαν στο ερωτηματολόγιο), δεν σέβονται την απαγόρευση της χρήσης του κινητού τηλεφώνου μέσα στις σχολικές αίθουσες. Μόνο το 27% των σχολείων της έρευνας ανέφερε ότι το μέτρο της απαγόρευσης τηρείται σχολαστικά, ενώ το 26% ανέφερε ότι η τήρηση του μέτρου της απαγόρευσης της χρήσης κινητού στην τάξη τηρείται κατά 90%.

Επίσης, το 42% του συνόλου των εκπαιδευτικών που ανταποκρίθηκαν στο ερωτηματολόγιο, ανέφερε ότι έχουν αντιμετωπίσει στο σχολείο τους ή προσωπικά,κάποιο πρόβλημα υπερβολικής ενασχόλησης μαθητών με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή και το Διαδίκτυο, σε βαθμό «εξάρτησης.


palso.gr