Οι θέσεις των κομμάτων για την

Ολοκληρώνεται σήμερα η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας, το οποίο έχει προκαλέσει έντονη αντιπαράθεση μεταξύ της κυβέρνησης και των κομμάτων της αντιπολίτευσης, κυρίως για τις ρυθμίσεις που αφορούν την ιδιωτική εκπαίδευση.

Κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, κατηγόρησε τη Ν.Δ. ότι «βλέπει τους μαθητές ως πελάτες» και το ΠΑΣΟΚ ότι διαδραματίζει τον ρόλο «δορυφόρου», ενώ για τις διατάξεις για την ιδιωτική εκπαίδευση δήλωσε:

«Επιδίωξη της κυβέρνησης δεν είναι να παρεμβαίνει σε ζητήματα λειτουργίας των σχολείων. Σεβόμαστε όχι μόνο την ιδιωτική αλλά και τη δημόσια εκπαίδευση.

»Πιστεύω ότι, πλην ορισμένων εξαιρέσεων ιδιοκτητών ιδιωτικών σχολείων, η μεγάλη πλειοψηφία αντιλαμβάνεται ότι δεν είναι η κερδοσκοπία αυτή που οδηγεί την προσπάθειά της.

»Οι ρυθμίσεις που εισηγούμαστε δεν πάνε πίσω την εκπαίδευση, δεν γυρνούμε σε παλαιότερες διασφαλίσεις. Ωστόσο, αποτελούν διασφαλίσεις τόσο για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς όσο και για την αξιοπιστία των ιδιωτικών σχολείων».

Με το εν λόγω νομοσχέδιο, η εποπτεία των ιδιωτικών σχολείων επανέρχεται στο υπουργείο Παιδείας, βάζοντας τέλος στην εργασιακή ανασφάλεια και στο χάος των εργασιακών σχέσεων στον χώρο, ύστερα από την πλήρη απελευθέρωσή τους με τη ρύθμιση Αρβανιτόπουλου.

Οι καταγγελίες σύμβασης θα πρέπει να είναι επαρκώς δικαιολογημένες, η αρχική σύμβαση θα είναι διετής κι αν δεν καταγγελθεί θα μετατρέπεται αυτοδικαίως σε αορίστου χρόνου, ενώ απελευθερώνονται και οι δράσεις πέραν του υποχρεωτικού ωραρίου, αρκεί αυτές να δηλωθούν και να ελεγχθούν από την κατά περίπτωση αρμόδια Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας τάσσεται σαφώς υπέρ της ρύθμισης για την ιδιωτική εκπαίδευση, κάνοντας λόγο για «αποκατάσταση της συνταγματικής νομιμότητας», ενώ ο Σύνδεσμος Ιδιωτικών Σχολείων κινείται σε εκ διαμέτρου αντίθετη άποψη υποστηρίζοντας ότι ο υπουργός «εκτελεί “εργολαβία”» και ότι «προσπαθεί να ισοπεδώσει κάθε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της ιδιωτικής εκπαίδευσης».

Η «Εφ.Συν.» ζήτησε τη θέση των κομμάτων του Κοινοβουλίου σχετικά με το άρ. 28 που αφορά τα ζητήματα της ιδιωτικής εκπαίδευσης καθώς και τη στάση που θα κρατήσουν όταν κληθούν να ψηφίσουν. Η Ν.Δ. θα το καταψηφίσει, η Δημοκρατική Συμπαράταξη, το Ποτάμι και η Ενωση Κεντρώων επιφυλάσσονται σχετικά με την υπερψήφισή του, ενώ το ΚΚΕ και οι ΑΝ.ΕΛΛ. δηλώνουν ότι θα το υπερψηφίσουν.

Θεόδωρος Φορτσάκης, συντονιστής της ΟΔΕ Μορφωτικών Υποθέσεων της Ν.Δ.

«Στραγγαλίζεται η ιδιωτική εκπαίδευση»

«Το υπουργείο Παιδείας επιχειρεί για μία ακόμη φορά να στραγγαλίσει την ιδιωτική εκπαίδευση. Πρόκειται για την τρίτη προσπάθειά του από τον Ιανουάριο του 2015.

»Η ρύθμιση είναι μεγάλης σημασίας, καθώς η ιδιωτική εκπαίδευση στη χώρα μας έχει πλέον σημαντικές διαστάσεις. Ιδιωτικά νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια, ιδιωτικά φροντιστήρια, κέντρα εκμάθησης ξένων γλωσσών, κέντρα διδασκαλίας διαφόρων γνωστικών αντικειμένων είναι ορισμένα μόνο χαρακτηριστικά παραδείγματα. Η νέα ρύθμιση για την ιδιωτική εκπαίδευση κινείται σε τρεις κυρίως άξονες:

α) επιχειρεί ουσιαστικά τη μονιμοποίηση των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, καθώς η απόλυσή τους καθίσταται αδύνατη χωρίς τη συναίνεση του υπουργείου Παιδείας, η οποία μπορούμε να προβλέψουμε ότι δεν θα χορηγείται σχεδόν ποτέ,

β) προβλέπει δραστικούς περιορισμούς της εκπαιδευτικής δραστηριότητας των ιδιωτικών σχολείων, με ανυπέρβλητες γραφειοκρατικές διαδικασίες,

γ) θέτει εξοντωτικούς όρους λειτουργίας για τα φροντιστήρια και τα κέντρα ξένων γλωσσών.

»Επί της διαδικασίας, αρνητική εντύπωση προκαλεί η αιφνιδιαστική κατάθεσή της, χωρίς διαβούλευση, σε άσχετο νομοσχέδιο και χωρίς να συνοδεύεται από εμπεριστατωμένη έκθεση. Επί της ουσίας, είναι απολύτως ορθό ότι οι φορείς ιδιωτικής εκπαίδευσης δεν είναι κοινές επιχειρήσεις και ότι η κρατική εποπτεία είναι επιβεβλημένη.

»Η εποπτεία αυτή, όμως, δεν μπορεί να φτάνει στο σημείο της εξομοίωσης δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης και κατ’ επέκταση ουσιαστικής κατάργησης της δεύτερης. Η ιδιωτική εκπαίδευση άλλωστε, όπως και η δημόσια, απολαμβάνει συνταγματικής κατοχύρωσης στο άρθρο 16 του Συντάγματος.

Αυτό ακριβώς προκαλεί δυστυχώς η προωθούμενη νομοθετική ρύθμιση, γι’ αυτό και την απορρίπτουμε».

Αγγελος Τόλκας, γραμματέας του Τομέα Παιδείας του ΠΑΣΟΚ

«Το νομοσχέδιο απορρυθμίζει τον χώρο»

«Στόχος οποιασδήποτε ρύθμισης για τα ιδιωτικά σχολεία πρέπει να είναι η εργασιακή ασφάλεια, σε συνδυασμό με την υγιή επιχειρηματικότητα και την τήρηση των κανόνων.

»Στη λογική αυτή, το ΠΑΣΟΚ νομοθέτησε και εφάρμοσε μια σειρά πρωτοποριακών και λειτουργικών διατάξεων (Ν. 1351/83, 1566/85, 2986/02, 3848/2010), διασφαλίζοντας την απαραίτητη ισορροπία μεταξύ της παντελούς απουσίας κρατικής εποπτείας και της ολοκληρωτικής κρατικής παρέμβασης.

»Λογικές που δεν συνάδουν σε ένα σύγχρονο, ευνομούμενο, ευρωπαϊκό κράτος σε ένα διεθνές περιβάλλον με ραγδαίες εξελίξεις. Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, σε μια επίδειξη αριστεροσύνης, εισηγείται στη Βουλή μια ρύθμιση περιοριστική, αντιφατική με την ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πραγματικότητα αλλά και τις επιλογές της σε άλλους κρίσιμους τομείς που αφορούν εργασιακά δικαιώματα.

»Η πρόταση του υπουργείου απορρυθμίζει τον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Μάλιστα δεν μας έχει απαντήσει ο κ. Φίλης γιατί την ίδια ρύθμιση συνεχώς την επαναφέρει και συνεχώς την αποσύρει.

»Είναι σαφές ότι δεν υιοθετούμε τη λογική εγκλωβισμού της πλειοψηφίας των ιδιωτικών σχολείων, ούτε μπορούμε να στηρίξουμε μια πρόχειρη προσπάθεια δημοσιοποίησης του ιδιωτικού σχολείου που αντιβαίνει την εκπαιδευτική, εργασιακή και οικονομική πραγματικότητα.

»Προτείνουμε την επαναφορά των διατάξεων του 3848/10 που ρύθμιζαν τα εργασιακά ζητήματα στα ιδιωτικά σχολεία. Η Δημοκρατική Συμπαράταξη επιφυλάσσεται για την ψήφιση του άρθρου 28».

Σπύρος Μαρίνης, μέλος του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της Κ.Ε. του ΚΚΕ

«Ικανοποιούνται ορισμένα αιτήματα των εργαζομένων»

«Οι κυβερνητικές ρυθμίσεις δεν ανατρέπουν τη γενικότερη κατάσταση για τους εργαζόμενους στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Ιδιαίτερα σε μια περίοδο που ετοιμάζεται νέα σφαγή στα εργασιακά, πάει πολύ να εμφανίζεται η κυβέρνηση ως “φίλος” και προστάτης των εργαζομένων.

»Το ΚΚΕ παίρνοντας υπόψη το γεγονός ότι έστω και κουτσουρεμένα ικανοποιούνται ορισμένα αιτήματα των εργαζομένων, θα ψηφίσει υπέρ του άρθρου 28 και της τροπολογίας για τα Φροντιστήρια.

»Η πραγματικότητα όμως είναι ότι γίνονται βήματα πίσω όχι μόνο από την πρώτη εκδοχή του νόμου από την περίοδο Μπαλτά (δεν υπάρχει η πρόβλεψη για δυνατότητα σύναψης συμβάσεων υψηλότερων από τη σύμβαση που ισχύει και στο Δημόσιο, αύξηση ωραρίου στα ΦΞΓ) αλλά ακόμα και από την πιο πρόσφατη εκδοχή του ν. Φίλη που είδε το φως της δημοσιότητας πριν λίγους μήνες (καταργείται η διάταξη που απαγόρευε την ίδρυση Φροντιστηρίων εντός των ιδιωτικών σχολείων).

»Η όλη πορεία της κυβέρνησης γύρω από το ζήτημα της ιδιωτικής εκπαίδευσης είναι μια συνεχής προσαρμογή προς τις θέσεις και τις απαιτήσεις των εργοδοτών. Αυτή είναι η αλήθεια παρά τον αποπροσανατολιστικό καβγά που ξαναστήνεται τις τελευταίες μέρες.

»Δεν έχουμε καμιά ψευδαίσθηση ότι με ένα ν/σ που καθιστά υποχρεωτική την αιτιολόγηση της απόλυσης διασφαλίζονται οι εργαζόμενοι. Η καταιγίδα των επερχόμενων μέτρων για τα εργασιακά πρέπει να σημάνει συναγερμό».

Γιώργος Μαυρωτάς, υπεύθυνος Τομέα Παιδείας του Ποταμιού

«Να βρεθεί μια χρυσή τομή στην εποπτεία»

«Τα ιδιωτικά σχολεία έχουν την ιδιαιτερότητα να είναι ταυτόχρονα και επιχειρήσεις, γι’ αυτό πρέπει να αναζητηθεί μια χρυσή τομή στην εποπτεία του κράτους. Το Κράτος πρέπει να βάζει τους κανόνες και να ελέγχει, χωρίς όμως να περιορίζονται οι βαθμοί ελευθερίας που επιτρέπουν τον ανταγωνισμό.

»Το ζήτημα του εκπαιδευτικού προσωπικού είναι πρωταρχικής σημασίας για τον ιδιοκτήτη ενός ιδιωτικού σχολείου. Συνεπώς πρέπει να μπορεί να το επιλέγει και να το μεταβάλλει μέσα σε συγκεκριμένα πλαίσια. Οι εργαζόμενοι εκπαιδευτικοί πρέπει να έχουν την ελευθερία και την ασφάλεια να ασκούν το λειτούργημά τους με ευσυνειδησία, χωρίς να υπόκεινται στον φόβο της απόλυσης.

»Προς την κατεύθυνση των συναινετικών λύσεων, απάντηση είναι η πρόταση του Ποταμιού για την αξιολόγηση των αιτιολογημένων απολύσεων από μια 5μελή επιτροπή αποτελούμενη από έναν εκπρόσωπο του ΥΠΠΕΘ, της ΟΙΕΛΕ και της Ενωσης Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Σχολείων και δύο μέλη ΔΕΠ με αντικείμενο το Εργατικό Δίκαιο και τη Διδακτική, τα οποία θα επιλέγονται με κλήρωση, αντί των αναφερόμενων στο σχέδιο νόμου Υπηρεσιακών Συμβουλίων, πρόταση η οποία έγινε αποδεκτή ως βάση συζήτησης από πλευράς του υπουργείου.

»Το Ποτάμι επιφυλάσσεται για το άρθρο για την ιδιωτική εκπαίδευση το οποίο θα υπερψηφίσει εφόσον εισακουσθούν οι προτάσεις του, ενώ και στο σύνολο του νομοσχεδίου αναμένει ποιες τροποποιήσεις και προτάσεις θα γίνουν αποδεκτές».

Αλέξανδρος Καρβούνης, αν. γραμματέας Παιδείας ΑΝ.ΕΛΛ.

«Εξομαλύνονται παλιές παθογένειες»

«Οι Ανεξάρτητοι Ελληνες, μετά κι από τις συναντήσεις που πραγματοποίησε η Γραμματεία Παιδείας με το Δ.Σ. της ΟΙΕΛΕ, έχουμε διαμορφώσει γνώμη για τα προβλήματα στον χώρο της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης και ειδικά για το ευαίσθητο θέμα των εργασιακών σχέσεων και της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών.

»Τα προηγούμενα χρόνια, με ευθύνη των υπουργών Παιδείας, είδαμε την ασυδοσία, τη φοροδιαφυγή, την εισφοροδιαφυγή, την παντελή έλλειψη ελέγχου, τη “μαύρη εργασία”, την απαξίωση των εκπαιδευτικών, τον εργασιακό μεσαίωνα σε όλο του το μεγαλείο. Επίσης, διαπιστώσαμε τη δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων, υπηρεσίες αμφιβόλου ποιότητας, είδαμε τον εκπαιδευτικό-θύμα της οικονομικής εκμετάλλευσης.

»Η ρύθμιση που προτείνεται από το ΥΠΠΕΘ μάς βρίσκει καθ΄ όλα σύμφωνους, καθώς εξομαλύνει παθογένειες που δημιούργησε η πολιτική της κ. Διαμαντοπούλου και του κ. Αρβανιτόπουλου αλλά και η υπουργική θητεία του νυν αρχηγού της Ν.Δ., παρέχει νομιμότητα και διαφάνεια στην ιδιωτική εκπαίδευση, δίνει νόμιμα εργαλεία διαχείρισης στους σχολάρχες, κατοχυρώνει τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, καταπολεμά την αδήλωτη εργασία, ρυθμίζει την τήρηση του Εβδομαδιαίου Ωρολογίου Προγράμματος και θέτει όριο απασχόλησης των μαθητών στο σχολείο τις 40 ώρες. Η Κ.Ο. των Ανεξαρτήτων Ελλήνων ταυτίζεται με την άποψη της Γραμματείας και θα στηρίξει την πρόταση του υπουργείου».

Παναγιώτης Μ. Ευαγγελίου, συντονιστής Τομέα Παιδείας Ενωσης Κεντρώων

«Περιμένουμε τις βελτιωτικές κινήσεις»

«Παρακολουθούμε με έντονο προβληματισμό ότι η παιδεία αποτελεί πεδίο σκληρής αντιπαράθεσης για μια ακόμη φορά, αντί για χώρο γόνιμης σύνθεσης προς όφελος των παιδιών.

»Εν μέσω θέρους, κατατέθηκε ένα νομοσχέδιο που αποτελεί τον ορισμό του νομοσχεδίου-σκούπα. Για παράδειγμα, στο άρθρο 28, παραλείψεις, λανθασμένες δράσεις ετών εκ μέρους της πολιτείας στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης έχουν οδηγήσει όσους την υπηρετούν να βρίσκονται αντιμέτωποι αντί να συνεργάζονται καλόπιστα με μοναδικό σκοπό τη βελτίωση της παιδείας.

»Η Ενωση Κεντρώων έχει προτάσεις και λύσεις, κατατεθειμένες γραπτώς στο πλαίσιο του διαλόγου για την παιδεία και κατανοεί τις δυσκολίες που όλοι και όλες αντιμετωπίζουν στην εποχή της Ελλάδας των μνημονίων.

»Ενδεικτικά, ένα σημείο βελτίωσης του άρθρου 28 είναι η τροποποίηση του χρόνου καταγγελίας της αρχικής πρόσληψης αντί για το τέλος των 2 ετών στο διάστημα 2+3 ετών, στο τέλος της κάθε σχολικής χρονιάς μετά τα 2 έτη και μετατροπή σε αορίστου χρόνου στα 5 έτη.

»Με τη ρύθμιση αυτή διασφαλίζεται η διετία που τώρα καταγράφεται στο σχέδιο νόμου, προσφέρεται εργασιακή ασφάλεια στους εκπαιδευτικούς και παράλληλα παρέχεται ένα επιπλέον διάστημα έως και 3 ετών, όπου θα δίνεται η δυνατότητα στους ιδιοκτήτες των εκπαιδευτηρίων να επιλέξουν το εκπαιδευτικό προσωπικό τους. Η στάση που θα κρατήσει η Ενωση Κεντρώων ως προς την ψήφιση του νομοσχεδίου συνδέεται άμεσα με τις βελτιωτικές κινήσεις που θα κάνει η κυβέρνηση».