Επιμέλεια Κειμένου Smaragda Stergiou

xeniglossa.gr

Θα ήθελα να καταθέσω ένα σχόλιο από την εμπειρία μου ως δασκάλα στο δημοτικό στο θέμα της πειθαρχίας, η οποία δεν πρέπει να γίνεται αυτοσκοπός, αλλά όρος απαραίτητος στη σχολική τάξη, που εξυπηρετεί όλους .

Πολύ σημαντικό ρόλο στην αναγκαιότητα της πειθαρχίας θα μπορούσε να παίξει η ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ μέθοδος διδασκαλίας. Το οφέλη είναι πολλά και διαπιστώνονται από την πρώτη μέρα της εφαρμογής της μεθόδου:

1. Ανάπτυξη ατομικής ευθύνης

2. Κατανόηση της αναγκαιότητας στην πειθαρχία

3. Εκμάθηση στη συνεργατικότητα

4. Καλλιέργεια του σεβασμού στον υπεύθυνο(ο οποίος εναλλάσσεται κάθε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, συνήθως κάθε δυο εβδομάδες )

5. Ανάπτυξη ενδιαφέροντος για τη σχολική μάθηση

-Πώς θα συμβούν όλα αυτά με τρόπο φυσικό και αβίαστο, λειτουργικό και αποτελεματικό ;

Με την ανάθεση ευθυνών σε κάποιο παιδί που θα είναι ο ''υπεύθυνος'' της ομάδας για θέματα όπως :

α)Η επίλυση των ασκήσεων συνεργατικά(βοήθεια από το δάσκαλο/α ζητείται μόνο όταν κανείς άλλος μαθητής στην ομάδα δε γνωρίζει τη σωστή λύση)

β) Η ησυχία και η συνεργατικότητα στην ομάδα

γ) Η σωστή εφαρμογή των όρων συνεργασίας.

Επιπλέον χρήσιμα αποτελέματα:

5.(Συνέχεια από προηγ. ) Αναπτύσσεται το ενδιαφέρον ακόμα και του ''κακού'' μαθητή, ώστε να γίνει αποδεκτός ως υπεύθυνος από τους συμμαθητές του. Γι' αυτό είναι ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ να γίνουν υπεύθυνοι στην ομάδα ΟΛΟΙ οι μαθητές.

6. Ακόμα πιο ενδιαφέρουσα θα είναι η διδασκαλία και η παραμονή των παιδιών στο σχολικό περιβάλλον, όταν θα τους δίνεται η δυνατότητα να προτείνουν και να επιλέγουν τρόπους εκμάθησης, οι οποίοι τους βοηθούν, τους αρέσουν και τους ταιριάζουν(π.χ. ακουστική ή οπτική εκμάθηση μιας ιστορίας) και εκπαιδευτικές δραστηριότητες π.χ. Κατασκευή εκπαιδευτικών παιχνιδιών που σκέφτηκαν τα ίδια τα παιδιά.

7. Το σχολείο επεκτείνεται και στο εξωσχολικό περιβάλλον και γίνεται ακόμα πιο δημιουργικό όταν δίνονται εργασίες ομαδικές για το σπίτι και παρουσιάζονται έπειτα στη σχολική τάξη. Βοηθιέται ακόμα η ανάπτυξη της ικανότητας του παιδιού να αυτοπαρουσιάζεται και να επεξηγεί(σύνθετη διαδικασία).

8. Όταν ακόμα εμπλέξουμε τους γονείς και το κοινωνικό περιβάλλον στη μάθηση, π.χ. ερωτηματολόγια των παιδιών που να συμπληρώνονται από τους γονείς ή άλλα πρόσωπα

9. Η τελική διαπίστωση από όλες αυτές τις δραστηριότητες είναι ότι το παιδί αποκτά πιο στενή και εποικοδομητική σχέση με τη μάθηση και η υπακοή δεν απασχολεί πλέον το δάσκαλο, εφόσον τα παιδιά ενδιαφέρονται πραγματικά για το μάθημα και, επιπλέον, την ίδια ευθύνη μοιράζεται με τους υπεύθυνους της τάξης.

10. Δίνεται η δυνατότητα στους παιδαγωγούς να καταρτίσουν κοινά προγράμματα(πρότζεκτ), ώστε με τις ιδέες όλων, η εκπαίδευση να γίνει πηγή έμπνευσης και δημιουργίας για παιδιά και δασκάλους!!!

Σημαντικές σημειώσεις για τον εκπαιδευτικό:

1. Σημαντική είναι, ωστόσο, πάντα η επιβράβευση του/των παιδιών για τις προσπάθειές τους, συνεχώς και με συνέπεια, π.χ. αυτοκόλλητο σε κάθε ομάδα που δούλεψε σωστά στο τέλος της

εβδομάδας.

2. Ο σεβασμός στην ατομικότητα και την προσπάθεια θα πρέπει να διατηρηθεί και στις σχέσεις των μαθητών μεταξύ τους, π.χ. χειροκροτώντας κάθε φορά τις προσπάθειες και τις παρουσιάσεις των εργασιών τους.

3. Ο δε σχολιασμός των μαθητικών εργασιών να γίνεται απ' όλους με τρόπο ευγενικό και εποικοδομητικό. Δηλαδή, αναφέροντας πάντα αρχικά τα θετικά σημεία και προτείνοντας τρόπους βελτίωσης για τα αρνητικά.

4. Οι ομάδες των μαθητών μας αρχικά μπορεί να είναι ομάδες δύο ατόμων και αργότερα 4-5 παιδιών. Σημαντικό όμως είναι να εναλλάσσονται οι συνθέσεις των ομάδων, με στόχο να συνεργαστούν όλοι με όλους. Επίσης η σύνθεσή τους να περιέχει κάθε φορά έναν- δυο ''καλούς'' μαθητές, ώστε να μπορούν να βοηθούν τους υπόλοιπους, ανεξάρτητα αν είναι υπεύθυνοι αυτοί.

Επομένως η επιλογή θα γίνεται από το δάσκαλο/α.

ΥΓ: Πολλές ιδέες απ' αυτές που ανέφερα προέρχονται από την εμπειρία και γνώση του συστήματος λειτουργίας των σχολείων της Σουηδίας. Οι εκτιμήσεις προέρχονται από την προσωπική εμπειρία της εφαρμογής τους στην πράξη σε σχολεία της Ελλάδας.

Τα οφέλη της μεθόδου είναι τεράστια για την εκπαίδευση και την ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών μας!


Επιμέλεια Κειμένου Smaragda Stergiou

xeniglossa.gr