Η κυκλοφορία ψηφιακών εκδόσεων σχολικών βιβλίων από την Apple, τον περασμένο μήνα, απέσπασε διθυραμβικές κριτικές. Χαρακτηριστικοί ήταν οι τίτλοι πολλών εντύπων: «Η Apple και η επερχόμενη Εκπαιδευτική Επανάσταση», « Το iPad κυρίαρχος της Τάξης», ενώ το περιοδικό Time έχρισε το iPad « Ιερό Δισκοπότηρο των ψηφιακών Βιβλίων». Η έλευση, λοιπόν, εργαλείων που υπόσχονται μια εκπαιδευτική ουτοπία φαντάζει ως μια συναρπαστική πρόταση. Ή μήπως όχι? Ίσως είναι ακόμη πολύ νωρίς για να απαντηθεί με βεβαιότητα ένα τέτοιο ερώτημα. Δεν είναι όμως και τόσο πρώιμο να τεθεί, καθώς, οι υπερσύγχρονες τεχνολογίες στην εκπαίδευση δεν εγγυώνται και πραγματική πρόοδο.

Ας αναλογιστούμε, αρχικά, το θέμα του κόστους και της οικονομικής αποδοτικότητας. Η εκπαιδευτική επανάσταση της Apple ενδέχεται να μην είναι και τόσο προσιτή σε όλους. Μπορεί τα νέα αυτά ψηφιακά βιβλία να έχουν αρχική τιμή 15$ αλλά οι εκδότες, αντί να πουλάνε ένα αναβαθμισμένο βιβλίο κάθε 5-10 χρόνια για 100$, θα αναβαθμίζουν και θα πουλάνε κάθε χρόνο για 15$.

Τέτοιου είδους επώνυμα τεχνολογικά εργαλεία φαίνεται να υπόσχονται μείωση δαπανών για τις σχολικές μονάδες, ωστόσο μακροπρόθεσμα αυτή η επιλογή επιβαρύνει τον προϋπολογισμό.

Οι δαπάνες αυτές μπορεί να δικαιολογηθούν, όταν είναι σίγουρο ότι μια νέα συσκευή θα συμβάλει σημαντικά στη βελτίωση της εκπαίδευσης. Όμως, το να επενδύει ένα σχολείο στην τεχνολογία των υπολογιστών θεωρώντας το παιδαγωγική πανάκεια είναι, συχνά, ένα τυφλό στοίχημα.

Στο Colorado, ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός Ι-News Network ανέφερε πρόσφατα ότι οι σπουδαστές που επιλέγουν την εξ αποστάσεως φοίτηση υστερούν σε ακαδημαϊκό επίπεδο σε σχέση με τους υπόλοιπους συνομηλίκους τους.

Έρευνα του Πανεπιστημίου Stanford κατέληξε σε παρόμοια αποτελέσματα όσον αφορά στα σχολεία της Pennsylvania που παρέχουν online εκπαιδευτικά προγράμματα, ενώ η εφημερίδα New York Times, έπειτα από εκτεταμένη έρευνα, ανέφερε ότι «τα σχολεία ξοδεύουν δισεκατομμύρια για την τεχνολογία, παρόλο που μειώνουν τους προϋπολογισμούς τους και απολύσουν εκπαιδευτικούς, δίχως απτές αποδείξεις ότι μια τέτοια προσέγγιση ισοδυναμεί με βελτίωση της βασικής εκπαίδευσης».

Γιατί, επομένως, τα σχολεία αποτελούν τόσο ένθερμους θιασώτες του Θαυμαστού Νέου Κόσμου της Τεχνολογίας;

Από τη μία πλευρά, υπάρχει η γοητεία της άμεσης λύσης, καθώς τα τεχνολογικά εργαλεία φέρουν την υπόσχεση ότι μπορεί να υπάρξουν περικοπές στον προϋπολογισμό αλλά όχι εις βάρος της ποιότητας. Έτσι, για τη σχολική διοίκηση, οι υπολογιστές μπορούν να αντικαταστήσουν τους εκπαιδευτικούς, η αύξηση της φορολογίας μπορεί να αποφευχθεί και οι εκπαιδευτικές υπηρεσίες να διατηρηθούν ανέπαφες.


inital.gr