Πρόγραμμα που θα προβάλλει τα οφέλη της διγλωσσίας και θα ενημερώνει τους ενδιαφερομένους προωθεί το Αριστοτέλειο σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου

Τα παιδιά που εκτίθενται σε διαφορετικές γλώσσες εξοικειώνονται πιο εύκολα με διαφορετικούς τρόπους σκέψεις και αντιλαμβάνονται καλύτερη τη γνώμη του "άλλου"

Ενας στους δέκα μαθητές στην Ελλάδα είναι δίγλωσσος, είτε προερχόμενος από οικογένεια μεταναστών είτε από μεικτό γάμο, με έναν από τον γονέα να μιλά άλλη γλώσσα από την ελληνική. Σε μικρότερο ποσοστό οι δίγλωσσοι μαθητές είναι παιδιά Ελλήνων γονέων που φοιτούν σε δίγλωσσα ή αλλόγλωσσα σχολεία.

Το φαινόμενο, που απαντάται πολύ συχνά στο εξωτερικό, είναι σχετικά καινούργιο στην Ελλάδα, όπου αυξήθηκε με τη μετανάστευση των τελευταίων 30 χρόνων.

Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με παγιωμένα στερεότυπα σχετικά με τη διγλωσσία, δημιουργούν προκαταλήψεις και αρνητικές αντιδράσεις για το μεγάλωμα ενός παιδιού με δύο γλώσσες. Με στόχο να καταρρίψει αυτά τα στερεότυπα και να ενθαρρύνει τις οικογένειες, τους εκπαιδευτικούς και τους θεσμικούς φορείς να υποστηρίξουν την πολύγλωσση ανάπτυξη των παιδιών, το ΑΠΘ ξεκινά μια νέα υπηρεσία πληροφόρησης και συμβουλευτικής για τη δίγλωσση ανατροφή.

Το πρόγραμμα, με τίτλο «Με ΔΥΟ Γλώσσες», που θα λειτουργεί σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου, θα απαντά σε ερωτήσεις για τις πιθανές δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο δίγλωσσος ομιλητής, θα προβάλλει τα οφέλη της διγλωσσίας, θα ενημερώνει για τις πιο πρόσφατες απόψεις για το θέμα και θα παρέχει πρόσβαση σε πληροφορίες και στα νεότερα επιστημονικά πορίσματα. Παράλληλα, προγραμματίζει τη διοργάνωση ομιλιών και ημερίδων σε σχολεία, όπου φοιτούν δίγλωσσοι μαθητές από μεταναστευτικές οικογένειες, για να βοηθήσει την ένταξή τους στο σχολικό περιβάλλον.

Το πιο διαδεδομένο στερεότυπο «βλέπει» τη διγλωσσία ως μια κατάσταση που μπερδεύει το παιδί. Η απάντηση των ειδικών είναι: όχι. Ερευνες έχουν δείξει πως για τα παιδιά οι δύο γλώσσες είναι άλλη μια διαφοροποίηση για τον τρόπο, με τον οποίο μιλούν οι άνθρωποι (όπως η διαφοροποίηση μεταξύ ανδρικής και γυναικείας ομιλίας, μεταξύ ευγένειας και αγένειας κ.λπ.).

Σύμφωνα με τη διευθύντρια του εργαστηρίου γλωσσικής ανάπτυξης και υπεύθυνη της υπηρεσίας «Με ΔΥΟ Γλώσσες» του ΑΠΘ, Ιάνθη-Μαρία Τσιμπλή, οι έρευνες αποδίδουν σημαντικά πλεονεκτήματα στα δίγλωσσα παιδιά, στο επίπεδο της αντίληψης, της σκέψης, της μάθησης, της εστίασης προσοχής και της επίλυσης προβλημάτων.

Επιπλέον, τα παιδιά που εκτίθενται σε διαφορετικές γλώσσες αντιλαμβάνονται εύκολα διαφορετικές κουλτούρες, γνωρίζουν πολιτισμούς, εξοικειώνονται με διαφορετικούς τρόπους σκέψεις και αντιλαμβάνονται πιο εύκολα τη γνώμη του «άλλου».

Η εναρκτήρια εκδήλωση του προγράμματος θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα στην Παλιά Φιλοσοφική του ΑΠΘ, ενώ οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αντλούν πληροφορίες είτε τηλεφωνικά στο 2310-997402 είτε ηλεκτρονικά στη διεύθυνση www.enl.auth.gr/me2glosses


ΒΑΣΙΛΗΣ ΙΓΝΑΤΙΑΔΗΣ

ethnos