Το διάβασμα στο σπίτι, για τα μαθήματα του σχολείου, μπορεί να είναι μια επίπονη δουλειά για τα παιδιά και πολύ συχνά, ακόμα πιο επίπονη για τους γονείς.



Της Ιωάννας Δημητριάδου

Συμβουλές βήμα προς βήμα και από την αρχή, μπορούν να βοηθήσουν όλους τους γονείς και τα παιδιά να βρουν έναν αποτελεσματικό ρυθμό. Η καθοδήγηση όμως είναι πολύτιμη, κυρίως για γονείς με παιδιά που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες ή προβλήματα δυσλεξίας.

Ο γονιός μπορεί να βοηθήσει αποτελεσματικά το παιδί του στη μελέτη των μαθημάτων του σχολείου. Ιδιαίτερα σε παιδιά που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες ή εμφανίζουν συμπτώματα δυσλεξίας, είναι σημαντικό οι γονείς να σταθούν δίπλα του, με σταθερά και ξεκάθαρα βήματα, από την αρχή. Ο προγραμματισμός και η διαδικασία που επαναλαμβάνεται, σταθερά η ίδια, δημιουργούν ασφάλεια και σιγουριά:

Τα πρώτα βήματα

1.Το παιδί ξεκινάει τη μελέτη των μαθημάτων στο γραφείο του, που συνήθως βρίσκεται στο δωμάτιό του.

2.Το παιδί βλέπει το πρόγραμμά του και τοποθετεί τα βιβλία σε μια μεριά του γραφείου του. Τις πρώτες φορές του δείχνει ο γονιός, έτσι ώστε να του γίνει συνήθεια.

3.Το παιδί ξεκινάει από τα πιο δύσκολα και τελειώνει με τα πιο εύκολα μαθήματα. Ο γονιός, κυρίως στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού, κάθεται διακριτικά δίπλα στο παιδί και το βοηθάει μόνο όταν εκείνο ζητήσει βοήθεια. Στις μεγαλύτερες τάξεις του Δημοτικού, ο γονιός δε βρίσκεται στον ίδιο χώρο με το παιδί. Μόλις το παιδί τελειώσει τα μαθήματά του, ο γονιός έρχεται, απλά, να το ελέγξει.

4.Η διάρκεια της μελέτης, όσο γίνεται, να μην ξεπερνάει τη μία με μιάμιση ώρα.

5.Το παιδί σηκώνεται από το γραφείο του, όταν έχει τελειώσει τα μαθήματά του.

6.Όταν το παιδί τελειώσει με τα μαθήματά του, ο γονιός το βοηθάει να τοποθετήσει τα βιβλία του και τα τετράδιά του μέσα στην τσάντα του.


Μερικά μυστικά για βοήθεια στις εργασίες του σχολείου:

Στην ανάγνωση, ο γονιός ξεκινάει να διαβάζει τις πρώτες δύο με τρεις προτάσεις από το κείμενο και ύστερα συνεχίζει το παιδί. Αν το παιδί δυσκολευτεί να διαβάσει κάποια λέξη, ο γονιός του τη διαβάζει και το παιδί συνεχίζει την ανάγνωση. Αν εκείνο συνεχίζει να δυσκολεύεται στις ίδιες λέξεις, τότε ο γονιός συλλαβίζει τις λέξεις και το παιδί τις διαβάζει πρώτα συλλαβίζοντας και μετά ολόκληρες. Στις άγνωστες λέξεις ο γονιός τις εξηγεί δείχνοντας κάποιες εικόνες ή βοηθώντας το παιδί να μαντέψει τη σημασία τους από τα συμφραζόμενα των προτάσεων. Τέλος, στην ανάγνωση των κειμένων ο γονιός βάζει ένα χάρακα, κρύβοντας την κάτω πρόταση από αυτή που διαβάζει το παιδί.

Στην ορθογραφία, το παιδί διορθώνει μόνο του τα λάθη, κοιτάζοντάς τα από το κείμενο και με τις λανθασμένες λέξεις, κάνει προτάσεις. Αν συνεχίζει να κάνει λάθος τις ίδιες λέξεις, τότε ο γονιός τις γράφει, σωστά, σ’ ένα χαρτί με μεγάλα γράμματα και ζητάει από το παιδί να χρωματίσει τα γράμματα των λέξεων που έχει γράψει λάθος. Αν το παιδί γράφει λανθασμένα, κυρίως, τις καταλήξεις των λέξεων, τότε ο γονιός κάνει το εξής: Ζητάει από το παιδί να τις διορθώσει μόνο του και μετά επαναλαμβάνουν, μαζί, μία με δύο φορές τον κανόνα για τον οποίο γράφεται έτσι η κατάληξη της λέξης (π.χ. Αυτή η λέξη γράφεται με ‘-ει’ γιατί είναι ρήμα).

Στα μαθηματικά, δεν είναι κακό το παιδί να χρησιμοποιεί ένα μικρό υπολογιστή για να κάνει τις πράξεις του. Ο γονιός εξηγεί, για όσες φορές χρειαστεί, τη σημασία της κάθε πράξης και τη σημασία του κάθε προβλήματος. Στα προβλήματα, επίσης, ο γονιός μπορεί να τα εξηγεί ζωγραφίζοντας τη σημασία τους ή φτιάχνοντας διάφορα σκετσάκια.

Στην ιστορία και στα θρησκευτικά, ο γονιός διαβάζει το κείμενο στο παιδί, υπογραμμίζει τις κύριες λέξεις και γράφει για την κάθε παράγραφο μία ερώτηση. Το παιδί μαθαίνει απ ‘έξω το περιεχόμενο του κειμένου από τις ερωτήσεις. Αν το παιδί δυσκολευτεί πολύ, τότε ο γονιός σχεδιάζει με εικόνες την περίληψη του κειμένου σ’ ένα φύλλο χαρτί και το παιδί μαθαίνει το μάθημα από τις εικόνες.

Ιδιαίτερα για τα παιδιά που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες, ο γονιός μπορεί να προσφέρει μεγάλη βοήθεια στο παιδί του, αφού πρώτα αποδεχτεί το πρόβλημα και μάθει όσα περισσότερα πράγματα μπορεί για τη δυσλεξία. Πρέπει να του έχει εμπιστοσύνη και να συζητάει μαζί του όλα τα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζει στο σχολείο. Το παιδί πρέπει να αισθάνεται πως δίπλα του έχει ένα σύμμαχο που θα το στηρίξει σε όλα του τα όνειρα και θα το βοηθήσει να ενισχυθεί αυτοπεποίθηση του, έτσι ώστε να αποδεχθεί τον εαυτό του και να εκτιμήσει τις ικανότητές του. Και κάτι τελευταίο! Όσο πιο έγκαιρα διαγνωσθούν τα προβλήματα τόσο πιο σωστή θα είναι η παρέμβαση.

πηγή: photodentro.gr

cleverclass.gr/