Επιστημονικές ενώσεις Γερμανικής-Γαλλικής: Υπόμνημα - Θέσπιση αξιόπιστου συστήματος δημιουργίας τμημάτων παράλληλης διδασκαλίας

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

(ΣΚΓΓ ΠΕ)

[email protected] www.apf.gr


ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ & ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΠΤΥΧΙΟΥΧΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ (ΣΚΓΓΦ ΠΠ)

[email protected] www.aplf.gr


ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ (ΠΑΣΥΚΑΓΑ)

[email protected] www.pasykaga.gr


ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΠΕΚΑΓΕΠΕ)

[email protected] www.deutsch.gr


ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ - ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΒΟΡΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ (ΠΕΚΑΓΕΠΕ ΒΕ)

[email protected] www.deutsch.gr


Πληροφορίες: Δέσποινα Μαυροματάκη (6937318134)

Πάκης Σλίμπας (6949933565)

Αθήνα, 23 Δεκεμβρίου 2011

ΠΡΟΣ

κα. Εύη Χριστοφιλοπούλου, Υφυπουργό Παιδείας,

Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων


ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

κ. Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο, Αναπληρωτή Υπουργό

Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων

Δ.Σ. ΟΛΜΕ

Δ.Σ. ΔΟΕ

κ. Β. Κουλαϊδή, Γεν. Γραμματέα Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ

κ. Μ. Κοντογιάννη, Ειδικό Γραμματέα Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ

κ. Σ. Μερκούρη, Διευθυντή Σπουδών Δ.Ε του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ

κ. Χ. Παπαχρήστο, Διευθυντή Σπουδών Π.Ε του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ


Αξιότιμη κυρία Υφυπουργέ,

Σε συνέχεια των τεσσάρων συναντήσεων εργασίας που είχαμε μαζί σας (11-5-11/06-06-11/22-06-11/24-10-11), των θετικών κατά την εκτίμησή μας απαντήσεων που δώσατε στην επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Α΄ Πειραιά και Νήσων κ. Δημήτρη Καρύδη και της πρόσκλησης που απευθύνατε από το βήμα της Βουλής για νέα συνάντηση – την οποία αποδεχόμαστε – θέλουμε με το παρόν υπόμνημα να καταθέσουμε τις προτάσεις μας, με τη βαθιά πεποίθηση πως αυτές διασφαλίζουν στους μεν μαθητές και τις μαθήτριές μας κίνητρα μάθησης, στους δε εκπαιδευτικούς της Γερμανικής και Γαλλικής Φιλολογίας εργασιακή ασφάλεια, ψυχική ηρεμία και σιγουριά και στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου πολύτιμη βοήθεια από τους μάχιμους εκπαιδευτικούς της τάξης, ώστε οι νέες Υπουργικές Αποφάσεις (Υ.Α.) για τη διδασκαλία της β΄ Ξένης Γλώσσας στο Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο να συντελέσουν στην επίτευξη του κοινού στόχου όλων μας: την παροχή ποιοτικής ξενόγλωσσης εκπαίδευσης στα σχολεία μας.

Θεωρούμε θετική τη δήλωσή σας στη Βουλή (09-12-2011) πως «αμέσως μετά την πάροδο των εορτών των Χριστουγέννων» θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία, ώστε να λειτουργήσει το νέο πλαίσιο της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης.

Στο παρόν υπόμνημα δε θα τοποθετηθούμε στα ζητήματα που άπτονται της πιλοτικής εφαρμογής του Ενιαίου Προγράμματος Σπουδών των Ξένων Γλωσσών (ΕΠΣ–ΞΓ) στα δημοτικά και τα γυμνάσια, διότι πρώτον βρισκόμαστε στη φάση αξιολόγησης της εμπειρίας των συναδέλφων μας, οι οποίοι από την αρχή του φετινού σχολικού έτους εμπλέκονται στη διαδικασία και δεύτερον θεωρούμε πως πριν τη γενίκευση του ΕΠΣ–ΞΓ σε όλες τις σχολικές μονάδες, θα πρέπει να αξιολογηθεί από όλους τους συντελεστές της εκπαιδευτικής διαδικασίας και αφού υιοθετηθούν δομικές αλλαγές στα θέματα της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης, στις οποίες αναφερόμαστε παρακάτω.

ΟΙ ΒΑΣΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΜΑΣ

Η κατάσταση που διαμορφώθηκε στις σχολικές μονάδες με την εφαρμογή των Υ.Α. του καλοκαιριού του 2011 με μαθητές και μαθήτριες, ειδικά στην ευαίσθητη ηλικία των 10 - 11 ετών, να στερούνται το δικαίωμα ελεύθερης επιλογής της ξένης γλώσσας που επιθυμούν να διδαχθούν, με αγανακτισμένους γονείς που αδυνατούν λόγω της κρίσης να προσφύγουν σε Κέντρα Ξένων Γλωσσών, ενώ αντιλαμβάνονται την αναγκαιότητα της εκμάθησης της 2ης Ξένης Γλώσσας ως εφόδιο στη σημερινή εποχή, με ηθικά απογοητευμένους και αβέβαιους για την επαγγελματική τους θέση μόνιμους και συμβασιούχους (για το τρέχον σχολικό έτος 2011-12 έχουν προσληφθεί 26 Αναπληρωτές ΠΕ07, 6 Αναπληρωτές ΠΕ05, 275 Αναπληρωτές μειωμένου ωραρίου ΠΕ07 & 114 Αναπληρωτές μειωμένου ωραρίου ΠΕ05) εκπαιδευτικούς Γαλλικής και Γερμανικής Φιλολογίας πρέπει να αλλάξει.

Μετά τις δηλώσεις σας στη Βουλή (09-12-2011) θεωρούμε δεδομένη την παράλληλη διδασκαλία της Γερμανικής και της Γαλλικής Γλώσσας στα Δημοτικά και την επαναφορά της διδασκαλίας τους ως υποχρεωτικό μάθημα στην Α΄ Λυκείου. Ειδικότερα για το Λύκειο όμως θεωρούμε πως στο πρόγραμμα του «Νέου Λυκείου» και ειδικότερα στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου θα πρέπει να επανέλθει η Ξένη Γλώσσα ως υποχρεωτικό μάθημα, όπως απαιτεί ολόκληρη η κοινωνία που καταβάλλει ετησίως σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (2009) για τα δίδακτρα στα Κέντρα Ξένων Γλωσσών, τα ιδιαίτερα μαθήματα, την αγορά ξενόγλωσσων βιβλίων και την πιστοποίηση γλωσσομάθειας ένα αντίστοιχο ποσό με το ποσό του κρατικού προϋπολογισμού για τη δημόσια εκπαίδευση.

Εκκρεμεί αδικαιολόγητα η σύσταση οργανικών θέσεων ΠΕ05 και ΠΕ07 στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, παρά το γεγονός ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας έχουν επεξεργαστεί ολοκληρωμένη πρόταση για το θέμα. Μέχρι σήμερα συνεχίζεται η απαράδεκτη κατάσταση να μην υπάρχει μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό των δύο κλάδων στα δημοτικά σχολεία και οι διδάσκοντες να αλλάζουν κάθε χρόνο, με ό, τι αυτό συνεπάγεται για την ομαλή λειτουργία της σχολικής κοινότητας. Ζητούμε και μετά τη θετική εξέλιξη στο θέμα της δημιουργίας κλάδου εκπαιδευτικών Πληροφορικής (ΠΕ19) στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και την υπογραφή της σχετικής Υπουργικής Απόφασης να ακολουθήσει και σχετική ρύθμιση για τους κλάδους ΠΕ07 και ΠΕ05. Σε αυτό το σημείο θέλουμε να σημειώσουμε το οξύμωρο φαινόμενο να υπάρχουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες για εκπαιδευτικούς Γαλλικής και Γερμανικής Γλώσσας στα δημοτικά σχολεία όλης της χώρας τα τελευταία 6 χρόνια και παρόλα αυτά να μην έχουν συσταθεί κλάδοι ΠΕ05 και ΠΕ07 και να μην έχουν μονιμοποιηθεί ακόμη οι περίπου 200 διοριστέοι-αδιόριστοι συνάδελφοι ΠΕ07 και ΠΕ05, οι οποίοι παρότι κέρδισαν το δικαίωμα στο διορισμό τους μέσω των αξιοκρατικών διαδικασιών του ΑΣΕΠ 2008 και της μοριοδότησης της προϋπηρεσίας τους, παραμένουν, αν όχι αναπληρωτές μειωμένου ωραρίου, απλά άνεργοι.

Εκκρεμεί η θέσπιση ενός αξιόπιστου συστήματος που θα καθορίζει τον τρόπο δημιουργίας τμημάτων παράλληλης διδασκαλίας. Ο καθορισμός ελάχιστου αριθμού για τη δημιουργία τμήματος οδηγεί σε μηχανιστικές, ισοπεδωτικές και τελικά παντελώς αντιπαιδαγωγικές λύσεις, διότι δε λαμβάνει υπόψη μια σειρά παράγοντες, όπως π.χ.:

- Τι γίνεται στην περίπτωση των μικρών 6/θέσιων, 7/θέσιων, 8/θέσιων Δημοτικών Σχολείων, όπου οι μαθητές ολόκληρης της τάξης είναι π.χ. 11; Δε θα διδαχθούν καμία ξένη γλώσσα, επειδή δεν καλύπτουν τον ελάχιστο αριθμό; Στο Γυμνάσιο, το οποίο συγκροτείται από τα παιδιά περισσοτέρων Δημοτικών Σχολείων, αυτά τα παιδιά θα είναι αδίδακτα, ενώ οι «τυχεροί» συμμαθητές τους από μεγαλύτερα Δημοτικά Σχολεία θα έχουν ήδη διδαχθεί για δύο χρόνια την Γαλλική ή τη Γερμανική γλώσσα; Και πως θα συναποτελέσουν ένα τμήμα, ώστε να διασφαλιστεί η συνέχεια της διδασκαλίας; Οι μαθητές και οι μαθήτριες των μικρότερης των 6/θέσιων οργανικότητας Δημοτικών σχολείων θα συνεχίσουν να στερούνται του δικαιώματος της εκμάθησης ξένων γλωσσών, αν και είναι, όπως καλά γνωρίζετε οι λιγότερο ευνοημένοι;

- Ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα ποικίλει από περιοχή σε περιοχή και μάλιστα πολύ σημαντικά.

Η φετινή εμπειρία του καθορισμού του ελάχιστου αριθμού μαθητών για τη δημιουργία τμήματος στο δεκαπέντε, που δημιούργησε στρατιά μαθητών που αναγκάστηκαν να αλλάξουν γλώσσα από τάξη σε τάξη, μας οδηγεί στην εξής πρόταση, την οποία θεωρούμε και υλοποιήσιμη και ισορροπημένη:

Ο ελάχιστος αριθμός μαθητών για τη δημιουργία τμήματος καθορίζεται με βάση το συνολικό αριθμό των μαθητών του τμήματος διαιρούμενο δια δύο με την αφαίρεση επιπλέον του 10%, π.χ. τμήμα με 28 μαθητές= 28:2=14–10%=12, τμήμα με 22 μαθητές=22:2=11–10%=10, κ.ο.κ. Σε περιπτώσεις ειδικών λειτουργικών συνθηκών (νησιωτικότητα, ορεινότητα, δυσχέρειες πρόσβασης κλπ.) προτείνουμε να αφαιρείται ένα επιπλέον 10%, δηλαδή συνολικά 20% μετά τη διαίρεση του αριθμού των μαθητών του τμήματος δια δύο.

Οι ώρες που προβλέπονται για τη διδασκαλία της Γαλλικής και της Γερμανικής Γλώσσας στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση δεν επαρκούν, όπως πολλές φορές έχουμε αναλύσει στα υπομνήματά μας, ώστε να επιτευχθεί η εκμάθηση και η πιστοποίηση δύο ξένων γλωσσών σε υψηλό επίπεδο. Για αυτό απαιτούνται τρεις άμεσες παρεμβάσεις:

Α. Εισαγωγή της διδασκαλίας της Β΄ Ξένης Γλώσσας από τη Δ΄ Δημοτικού και όχι από την Ε΄ Δημοτικού, όπως ισχύει σήμερα

Β. Αύξηση των ωρών διδασκαλίας από δύο σε τρεις την εβδομάδα στην Α΄, Β΄ και Γ΄ Γυμνασίου και διασφάλιση της δυνατότητας παράλληλης διδασκαλίας της Γαλλικής και Γερμανικής γλώσσας σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου.

Γ. Στο πρόγραμμα του «Νέου Λυκείου» και ειδικότερα στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου να επανέλθει η Ξένη Γλώσσα ως υποχρεωτικό μάθημα.




Με εκτίμηση

Για τα Διοικητικά Συμβούλια

Μιχάλης Καρανικόλας (Πρόεδρος ΠΕΚΑΓΕΠΕ)

Πάκης Σλίμπας (Πρόεδρος ΠΕΚΑΓΕΠΕ ΒΕ)

Δέσποινα Μαυροματάκη (Πρόεδρος ΣΚΓΓ ΠΕ)

Μαριάννα Λεονάρδου (Πρόεδρος ΣΚΓΓΦ ΠΠ)

Ευαγγελία Κουτσουδάκη (Πρόεδρος ΠΑΣΥΚΑΓΑ)


Για το Yπόμνημα κάντε κλικ στο link

deutsch.gr inital.gr