Το διαδίκτυο έχει αναδειχτεί σε χώρο δημιουργίας και πνευματικής έκφρασης με πολλές και πρωτόγνωρες ιδιότητες. Ο ψηφιακός πλουραλισμός που επισημαίνουν οι μελετητές του διαδικτύου, μεταφράζεται και σε έναν δημιουργικό πλουραλισμό, για όλους τους ψηφιακούς πολίτες, τις ομάδες, τους φορείς. Ίσως η δημιουργικότητα αυτή προσλαμβάνεται ατομικά από τις μεμονωμένες οθόνες των χρηστών. Το διαδίκτυο δεν ονομάστηκε τυχαία το «μέσο με τον ένα θεατή».

Από την άλλη ένας διαγωνισμός, ένα έθος γεννημένο στην "αναλογική" εποχή, όταν μεταφέρεται στον κυβερνοχώρο, οδηγεί σε μια κοινότητα με την αμεσότητα του αναλογικού αλλά και την πληθυσμιακή δυναμική του ψηφιακού. Είναι ένας ενδιαφέρων συνδυασμός.

Με άλλα λόγια, ο συναγωνισμός με ψηφιακά έργα, διακρίνεται από την ευκολία συμμετοχής, γιατί τα απαιτούμενα υλικά μέσα για δημιουργία είναι ελάχιστα, καθώς απαιτείται κυρίως η ιδέα και η καινοτομία. Διακρίνεται και από τον ελκυστικό τρόπο με τον οποίο μια ενεργοβόρα παράδοση της προ-διαδικτύου εποχής - ο διαγωνισμός - μετουσιώνεται, με λίγη ενέργεια πλέον, σε ψηφιακή πράξη, φέροντας μαζί της όλη την ένταση, την έμπνευση και τη συμμετοχικότητα που τη διακρίνει.

Ένας διαγωνισμός είναι πάντα μια ευκαιρία για δραστηριοποίηση, για παρακίνηση, για καλλιέργεια της συλλογικής δράσης, για δημιουργία, για συνάντηση, για εσωτερική και συλλογική ανάπτυξη. Γι’ αυτό και ο νικητής και ο συμμετέχων, ωφελούνται εξίσου. Γι’ αυτό και ιστορικά γνωρίζουμε ότι στους σπουδαίους, "ολυμπιακών διαστάσεων" αγώνες το έπαθλο ήταν συμβολικό. Σε αυτό το παιχνίδι δεν μπορούν παρά να βγουν όλοι κερδισμένοι.




Posted Image


Έτσι, από το ζήτημα του ψηφιακού διαγωνισμού μεταβαίνουμε στο ζήτημα της παιδαγωγικής - ή ανθρωπαγωγικής αν επιθυμείτε - αξίας της άμιλλας.

Η αξία της αμοιβής είναι αναμφισβήτητη. Η αμοιβή, το έπαθλο, ο έπαινος, είναι κίνητρα, είναι παρωθήσεις, είναι αφετηρίες για δράσεις που οδηγούν τον άνθρωπο με ευθεία πορεία στην «ανθρώπινη» διάστασή του. Γι' αυτό και ο αθλοθέτης πρέπει να ορίσει τους κανόνες και τα έπαθλα αυτά σε μια τέτοια προοπτική.

Και δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι η ίδια η διαδικασία της προετοιμασίας και της συμμετοχής πρέπει να έχουν αυτή τη διάσταση: της διαδικασίας που οργανώνει, αναβαθμίζει, γονιμοποιεί την ανθρώπινή μας φύση. Ο πυρετός της προετοιμασίας, η σύνεση της κρίσης, οι συμβουλές της βελτιστοποίησης, είναι τα οφέλη της πορείας, όχι του προορισμού.

Τέλος, ωφελημένο είναι και το κοινό, που απολαμβάνει τα προϊόντα μιας ποιοτικής προσπάθειας, που βλέπει τον «πήχη» γύρω του να ανεβαίνει. Σε μια τέτοια προοπτική, κάθε διαγωνισμός γίνεται μια μεγέθυνση της προσπάθειας που όλοι κάνουμε καθημερινά να είμαστε καλύτεροι. Για μας και για τους γύρω μας.

Όταν όλα αυτά περιστρέφονται γύρω από την εκπαίδευση, τα οφέλη αφορούν και στις μικρότερες ηλικίες. Οι μικροί μαθητές μαθαίνουν την άμιλλα, τον ευγενικό συναγωνισμό, την χαρά της προσπάθειας, τον φωτισμό της καινοτομίας.

Άλλωστε το διαδίκτυο είναι ένα εργαλείο, και όπως κάθε εργαλείο, δεν έχει ηθικό περιεχόμενο. Αυτό του το προσδίδουμε εμείς. Ένας διαγωνισμός με επίκεντρο το διαδίκτυο είναι μια μεταφορά μιας εποικοδομητικής πρακτικής στον κυβερνοχώρο. Και σε τέτοιες μεταφορές, είναι φανερό ότι όλοι θα πρέπει να πασχίζουμε, γι' αυτό το τόσο νέο, τουλάχιστο ηλικιακά, εργαλείο.


www.xeniglossa.gr