Η καθιέρωση των ηλεκτρονικών βιβλίων προμηνύει μεγάλες αλλαγές στη δομή της εκδοτικής βιομηχανίας, αλλά και στο ρόλο των εργαζόμενων σε αυτή.

Ωστόσο, πρόσφατη έρευνα του περιοδικού "The Bookseller" για το ηλεκτρονικό βιβλίο (Digital Book Census), κατέδειξε ότι η εκδοτική βιομηχανία δεν καταβάλλει μεγάλες προσπάθειες να ενθαρρύνει και να εκπαιδεύσει το προσωπικό της, και επομένως να εκμεταλλευτεί την απότομη αύξηση στις πωλήσεις e-books.


Η έρευνα, στην οποία συμμετείχαν περισσότερα από 2.200 άτομα, από τα οποία το 75% εργάζονται στη βιομηχανία του βιβλίου, αποκάλυψε ότι περισσότεροι από τους μισούς εκδότες (51,1%) έχουν σήμερα οργανώσει ένα τμήμα ή μια μονάδα αφιερωμένη στα ψηφιακά μέσα. Μόνον ένας στους πέντε (22,8%), όμως, δηλώνει ότι έχει αυξήσει το προσωπικό του ως αποτέλεσμα της ενασχόλησης με τα e-books.

Πολλοί ερωτηθέντες πιστεύουν ότι οι εκδότες δεν είναι επαρκώς εξοπλισμένοι για να αντιμετωπίσουν τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις που παρουσιάζονται με τις νέες ψηφιακές πλατφόρμες. Λιγότεροι από το 13,4% πιστεύουν ότι η βιομηχανία εκπαιδεύεται με γρήγορους ρυθμούς για να αντιμετωπίσει τις ψηφιακές προκλήσεις. Μάλιστα, πέρυσι, η Suzanne Kavanagh, υπεύθυνη εκδόσεων της Skillset (για την ανάδειξη ταλέντων και δημιουργικών προϊόντων), είχε χαρακτηρίσει ανησυχητικό το γεγονός ότι μόνο το 41% των εκδοτικών επιχειρήσεων βιβλίου αναλάμβανε να εκπαιδεύσει το προσωπικό του, σε σύγκριση με 63% των τηλεοπτικών επιχειρήσεων.

Η έρευνα έδειξε επίσης ότι υπάρχει φόβος ότι οι μισθοί που προσφέρονται στην εκδοτική βιομηχανία δεν είναι ελκυστικοί για τους ταλαντούχους στις νέες τεχνολογίες. Περισσότεροι από δύο στους πέντε εκδότες (43,2%) δήλωσαν ότι οι μισθοί τους δεν είναι αρκετά υψηλοί για να προσελκύσουν τους σωστούς ανθρώπους. "Υπάρχουν πολύ ανταγωνιστικότερες βιομηχανίες για τους ψηφιακά ταλαντούχους, σήμερα" σχολιάζουν.

Αντίστοιχος προβληματισμός υπάρχει και για το ρόλο των επιμελητών, αφού δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν ότι οι παραδοσιακοί επιμελητές χρειάζεται σήμερα να κινηθούν πέρα από τα όρια του έντυπου βιβλίου και να αποκτήσουν όραμα για το περιεχόμενο ". Από την άλλη μεριά, υπάρχουν εκδότες που πιστεύουν ότι οι επιμελητές δεν είναι όλοι κολλημένοι στην πένα και στον μακρινό κόσμο τους, πολλοί από αυτούς έχουν ψηφιακές ικανότητες, έτσι κι αλλιώς - κάποιοι περισσότερο εξοικειωμένοι με την τεχνολογία και τα ψηφιακά μέσα και άλλοι όχι".

Ο David Palmer, της βρετανικής σειράς εκδόσεων "For Dummies" του John Wiley, σχολιάζει: "Ο σχηματισμός ενός τμήματος για την εκμάθηση και τη διαχείριση περιεχομένου στην εταιρεία μας, στη θέση του παραδοσιακού τμήματος επιμέλειας βιβλίων, μας βοήθησε να εστιάσουμε περισσότερο στις αλλαγές που συμβαίνουν στον τομέα αυτό και να κινηθούμε ανάλογα. Για κάθε εκδότη σήμερα είναι λίγο δύσκολο να εξαρτάται από το πόσο χαμηλά βρίσκεται στη διαδικασία της ψηφιακής μετάβασης.


Είναι βασικό λ.χ. οι επιμελητές να συνεργάζονται με τους υπεύθυνους των πωλήσεων και του μάρκετινγκ, αναδεικνύοντας ποιες είναι οι ευκαιρίες, και στη συνέχεια να δημιουργούν ένα όραμα για το περιεχόμενο - πώς αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί πέρα απ’ το παραδοσιακό βιβλίο. Δεν νομίζω ότι μπορεί να υπάρξει όραμα για το περιεχόμενο ξεχωριστά από την υπόλοιπη επιχείρηση.

Ο ρόλος του επιμελητή αλλάζει, πολύς κόσμος συγχέει τον ρόλο της επιλογής με αυτόν της διαχείρισης του περιεχομένου, και είναι ανάγκη να καταλαβαίνουμε για ποιον κάθε φορά μιλάμε. Δημιουργούμε ανθρώπους που γνωρίζουν τι περιεχόμενο θέλουμε ή δημιουργούμε ανθρώπους που γνωρίζουν τι να κάνουν με το περιεχόμενο, μόλις το αποκτήσουμε;".

Πηγή: Παρατηρητήριο Ψηφιακού Βιβλίου του ΕΚΕΒΙ