Έχοντας ως σκοπό να βελτιωθούν οι μαθητές μου στη συγγραφή λογοτεχνικών κειμένων -συγκεκριμένα στους διαλόγους, στις περιγραφές που χρησιμοποιούν εντός των λογοτεχνικών τους αφηγήσεων, στην έκφραση των συναισθημάτων των χαρακτήρων- επιχείρησα να συνδυάσω τη δημιουργία ψηφιακών κόμικς, τη γνωστική μαθητεία και διάφορες τεχνικές που προέρχονται από τη δημιουργική γραφή.
Για να διαπιστώσω αν κατάφερα να πετύχω τα επιθυμητά αποτελέσματα χρησιμοποίησα τη μεθοδολογία της έρευνας δράσης. Αυτό που φάνηκε από την όλη έρευνα ήταν πως η τεχνολογία από μόνη της δεν πετυχαίνει σπουδαία αποτελέσματα. Αν όμως συνεπικουρηθεί από την παιδαγωγική και τη δημιουργική γραφή, τότε παρουσιάζεται μεγάλη βελτίωση στην επίδοση των μαθητών.
Βεβαίως, η επέκταση των συγκεκριμένων αποτελεσμάτων μετριάζεται από το ομοιογενές δείγμα – όλοι οι μαθητές ήταν ελληνικής καταγωγής. Επιπλέον η παρούσα διδακτική πρόταση δεν αναιρεί την ανάγκη οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με αξιόλογα λογοτεχνικά έργα, ώστε να βελτιωθούν οι ίδιοι ως συγγραφείς. Λειτουργεί συμπληρωματικά, σεβόμενη τις ιδιαιτερότητες της συγκεκριμένης ηλικίας.
Έχοντας δουλέψει (στο εξής ο εκπαιδευτικός θα αναφέρεται στο πρώτο πρόσωπο ενικού για λόγους που θα εξηγηθούν σε επόμενο κεφάλαιο) με τους συγκεκριμένους μαθητές ήδη μια χρονιά, είχα διαπιστώσει πως οι περισσότεροι δυσκολεύονταν όταν τους ζητούσα να γράφουν λογοτεχνικές αφηγήσεις. Οι δυσκολίες αυτές συνήθως παρουσιάζονταν στους διαλόγους. Είτε – παρά τις δικές μου παραινέσεις – δεν έγραφαν καθόλου είτε, όταν έγραφαν, οι διάλογοι ήταν φτωχοί και δεν έμοιαζαν σε τίποτα με αυτούς που συναντάμε στα λογοτεχνικά κείμενα.
Αφού προβληματίστηκα αρκετά, σκέφτηκα ότι θα μπορούσα να χρησιμοποιήσω τα κόμικς σαν διδακτικό εργαλείο. Τα κόμικς χρησιμοποιούν εικόνες εκεί που η λογοτεχνία χρησιμοποιεί κείμενο, κι έτσι ήλπιζα ότι θα καταφέρουμε να απομονώσουμε τον διάλογο από τα άλλα στοιχεία της αφήγησης, να επικεντρωθούμε σε αυτόν. Φυσικά, επειδή τα κόμικς έπρεπε να δημιουργηθούν από τους ίδιους τους μαθητές προσέτρεξα στη χρήση των ΤΠΕ. Υπάρχουν αρκετές διαδικτυακές εφαρμογές κατασκευής κόμικς και κατόπιν προσεκτικής έρευνας επέλεξα τον διαδικτυακό τόπο Toondoo, μιας και ήταν από τους λίγους που υποστήριζαν την ελληνική γλώσσα αλλά ήταν και ιδιαίτερα εύκολο σαν πρόγραμμα στον χειρισμό του.
Στη συνέχεια συνειδητοποίησα πως η χρήση των κόμικς μού επέτρεπε να αυξήσω τους διδακτικούς μου στόχους. Επειδή στα κόμικς κυριαρχεί η εικόνα, αποφάσισα να την αξιοποιήσω. Επιδίωξα να ενσωματώσουν οι μαθητές μου διάφορα περιγραφικά στοιχεία κατά τη συγγραφή των λογοτεχνικών κειμένων. Ήδη από την περσινή χρονιά είχαν εξασκηθεί αρκετά σε περιγραφικά κείμενα. Ήταν, επομένως, μια ευκαιρία εμπέδωσης και επέκτασης της περσινής δουλειάς.
Τέλος, εξερευνώντας διάφορες ιστοσελίδες δημιουργίας ψηφιακών κόμικς, παρατήρησα ότι ήταν δυνατόν, σε κάποιες απ’ αυτές, όπως φυσικά και στον διαδικτυακό τόπο που επέλεξα, να αλλάζεις τις εκφράσεις του προσώπου ή τις στάσεις της φιγούρας, με αποτέλεσμα να εκφράζεις κάθε φορά διαφορετικό συναίσθημα.
Άρα, ήταν δυνατόν οι μαθητές να χρησιμοποιήσουν τη γλώσσα του σώματος στα κόμικς που θα κατασκεύαζαν, για να υποδηλώσουν τα συναισθήματα του χαρακτήρα. Βεβαίως, τα συναισθήματα είναι δυνατόν να υποδηλωθούν και μέσω του διαλόγου χρησιμοποιώντας λόγου χάριν επιφωνήματα και θαυμαστικά. Καθώς η καταγραφή των συναισθημάτων των χαρακτήρων στις λογοτεχνικές αφηγήσεις αποτελεί στόχο των σχολικών βιβλίων της Γλώσσας της Ε΄ τάξης, αποφάσισα να ασχοληθώ και με τα συναισθήματα. Να μάθουν δηλαδή οι μαθητές μου να εκφράζουν τα συναισθήματα των χαρακτήρων μέσω της γλώσσας του σώματος και του διαλόγου.
Επομένως, τα τρία ερευνητικά ερωτήματα που θέλησα με την παρούσα εργασία να διερευνήσω ήταν: Αν οι μαθητές κατασκευάσουν ψηφιακά κόμικς και στη συνέχεια τα μεταγράψουν σε γραπτά κείμενα, σε μια νέα λογοτεχνική αφήγηση που θα κληθούν να γράψουν
α) θα βελτιωθούν οι διάλογοί τους;
β) θα χρησιμοποιήσουν περισσότερα περιγραφικά στοιχεία;
γ) θα περιγράψουν αρτιότερα τα συναισθήματα των χαρακτήρων;
Ολόκληρη την έρευνα μπορείτε να την κατεβάσετε και να διαβάσετε πατώντας εδώ
ictscenarios.gr