ΑΡΘΡΟ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΣΑΜΟΥ

ΔΡ. ΕΒΙΤΑΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΥ

Θα ήθελα να καταθέσω και να μοιραστώ μαζί σας τις εντυπώσεις μου από την παρακολούθηση τεσσάρων δειγματικών διδασκαλιών στην περιοχή της Σάμου, όπου συμβαίνει να υπηρετώ ως φιλόλογος σχολική σύμβουλος.

Απηύθυνα πρόταση στους φιλολόγους να προχωρήσουν εθελοντικά σε ανοιχτές διδασκαλίες με σκοπό, αφού τις παρακολουθήσουν οι συνάδελφοι ειδικότητας από τα γειτονικά σχολεία, να προχωρήσουμε συλλογικά σε κριτικό σχολιασμό και ανταλλαγή της εμπειρίας μας, αξιοποιώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο το πρωτοβάθμιο επίπεδο της επιμόρφωσης στη σχολική μονάδα.

Παρά τις ορισμένες επιφυλάξεις και την αναμενόμενη συστολή των καθηγητών και καθηγητριών ως προς κάτι ασύνηθες και εκτός της καθημερινότητάς τους, υπήρξαν οι «αποφασιστικοί» που το τόλμησαν και το αποτέλεσμα μας δικαίωσε όλους!

Πραγματοποιήθηκαν συνολικά πέντε διδασκαλίες.

Από την καθηγήτρια Τριανταφύλλου Πόπη του Λυκείου Καρλοβασίου στην Λογοτεχνία της Α΄ Λυκείου με την ομαδοσυνεργατική μέθοδο.

Από την καθηγήτρια Καλλιγέρου Μαρία του 1ου Γυμνασίου Βαθέος Σάμου στη γραμματική της Β΄Γυμνασίου στα Αρχαία Ελληνικά . Η ίδια καθηγήτρια δίδαξε επίσης την ίδια ακριβώς ενότητα στο αθλητικό τμήμα του σχολείου.

Από την καθηγήτρια Κομνιανού Στέλλα του 1ου Γυμνασίου Βαθέος στην Ιστορία της Γ΄ Γυμνασίου, την ενότητα του προσφυγικού ζητήματος.

Από την καθηγήτρια Τριβέλα Δήμητρα του 1ου Γυμνασίου Βαθέος στην Ελένη της Γ΄ Γυμνασίου.

Ανεξάρτητα από το κατά μάθημα περιεχόμενο και τη μεθόδευση της διδακτικής πορείας βάσει της σύνθεσης των τμημάτων και των πρωτοβουλιών των καθηγητριών, υπήρξαν ορισμένα κοινά χαρακτηριστικά στις διδασκαλίες αυτές και στη συζήτηση που τις ακολούθησε, που μου επιτρέπουν να αξιολογήσω το όλο εγχείρημα σαν άκρως επιτυχημένο και να αποπειραθώ να μοιραστώ μαζί σας ορισμένα συμπεράσματα.

1. Ήταν διδασκαλίες οι οποίες εξέπεμπαν μεγάλη αγάπη και ενδιαφέρον για το διδακτικό αντικείμενο και τη σχολική τάξη. Μακριά από κάθε επιτήδευση, με απλό, ευχάριστο και δημιουργικό τρόπο, οι καθηγήτριες κατηύθυναν ένα μάθημα που περισσότερο έμοιαζε με συλλογική διερεύνηση του αντικειμένου, παρά με κατευθυνόμενο καθηγητικό λόγο.

2. Με το νεανικό της παρουσίας τους, το ήρεμο και καλοσυνάτο ύφος τους, οι διδάσκουσες αποφόρτιζαν τη σχολική τάξη από την ένταση της ελέγξιμης ύλης στη γλυκύτητα της πρόσκτησης ενός νέου πεδίου γνώσεων, με παιγνιώδη και απολαυστικό τρόπο. Η διακριτική αλλά ωστόσο σημαντική καθηγητική δυναμική, ο συνεχής διάλογος όλων με όλους, οδήγησαν στην περάτωση του μαθήματος ως εάν να επρόκειτο για περιήγηση σε αξιοθέατο τόπο.

3. Ο ποιοτικός εκφωνούμενος καθηγητικός λόγος, το διακριτικό χιούμορ, η θεατρικότητα στη χροιά και την ένταση της φωνής όπως και στην κίνηση, διαπερνούσε κάθετα τις διδασκαλίες, από την απεύθυνση στους μαθητές, τη διευθέτηση του διαλόγου, την υποβολή των ερωτημάτων, μέχρι την ανάθεση των περαιτέρω εργασιών, ως μεταγνωστική συνέχεια και άσκηση.

4.Οι μαθητές έμοιαζαν να ευχαριστιούνται το μάθημα, όπως και την παρουσία ακροατηρίου στην τάξη τους, απλοποιώντας διαδικασίες που συνήθως φαντάζουν δυσχερέστερες στους ενήλικες.

5. Η χρήση νέων μέσων και μεθόδων, το ομαδοσυνεργατικό στυλ, η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών με video, power point, προς τα οποία οι μαθητές προσαρμόζονται άνετα και γρήγορα, δεν υποβίβαζε σε καμία περίπτωση την παραδοσιακή διδακτική τεχνική, αποδεικνύοντας την αναγκαιότητα της δημιουργικής τους συνύπαρξης.

6. Οι συνάδελφοι που παρακολούθησαν τις διδασκαλίες, περίπου είκοσι πέντε, λειτουργώντας στη συνέχεια ως κοινότητα μάθησης, αντάλλαξαν σε ευχάριστο κλίμα την κριτική τους, τις παρατηρήσεις τους, τα σχόλια τους, τη δική τους εμπειρία επί των προκειμένων και κατά κοινή ομολογία αισθάνθηκαν συναδελφικά.

7 Τα σχολεία που φιλοξένησαν τη δράση αυτή αλλά και τα σχολεία από τα οποία απομακρύνθηκαν οι καθηγητές προκειμένου να παρακολουθήσουν τις διδασκαλίες, έδειξαν μεγάλη κατανόηση και συνέβαλαν σημαντικά στην επιτυχία του σεμιναρίου. Είναι μία απόδειξη ότι οι σύλλογοι διδασκόντων και οι διευθύνσεις των σχολείων ενδιαφέρονται επί της ουσίας για την προαγωγή του εκπαιδευτικού έργου.

8. Προσωπικά, ως σύμβουλος αισθάνθηκα και εμπράκτως αυτό που θεωρητικά πιστεύω, ότι δηλαδή το μεγαλύτερό μας όπλο στην εκπαιδευτική μας ζωή είναι η ανταλλαγή της ανεκτίμητης καθημερινής διδακτικής εμπειρίας μας. Στην απόκτηση των απαραίτητων θεωρητικών εργαλείων ώστε να επεξεργαζόμαστε στη συνέχεια αυτήν την εμπειρία σε βάθος, νομίζω ότι αξίζει να συγκεντρωθούμε όλοι μας.

alfavita.gr

xenesglosses.eu