Όλα τα ευρωπαϊκά κράτη προσπαθούν να πετύχουν πράσινη ανάπτυξη. Στην Ελλάδα τώρα αρχίζουμε να επενδύουμε σε τέτοιου είδους καινοτόμες ιδέες με την κατασκευή φωτοβολταϊκών πάρκων, με την ανακύκλωση συσκευών ή πρώτων υλών κτλ. Παράλληλα αρχίζει να αναπτύσσεται οικολογική συνείδηση και μέσω της εκπαίδευσης. Τα τεράστια οικονομικά προβλήματα όμως που έχουμε μας εμποδίζουν να υλοποιήσουμε αυτά τα έργα. Αν μάλιστα αναλογιστούμε πως φέτος, οι μαθητές πήραν τα σχολικά βιβλία, αργότερα από κάθε άλλη φορά καταλαβαίνουμε πως, λόγω της μεγάλης οικονομικής ύφεσης, αυτό ίσως θα γίνει συχνό φαινόμενο τα επόμενα χρόνια.

Και όμως μπορούμε να πετύχουμε πράσινη ανάπτυξη και ταυτόχρονα να βελτιώσουμε την εκπαίδευση μας χωρίς περαιτέρω κρατικά έξοδα και χωρίς τον κίνδυνο έλλειψης σχολικών βιβλίων.

Τα σχολικά βιβλία με αριθμούς:

• Στην Ελλάδα το υπουργείο Παιδείας έχει υπολογίσει ότι κάθε χρόνο τυπώνονται 25 % περισσότερα βιβλία από τον αριθμό των μαθητών και υποστηρίζει ότι, αν εξοικονομούσαμε ακόμα και ένα ποσοστό της τάξης του 10%, θα απέφερε όφελος 2-3 εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο. ΄

• Κάθε χρόνο ωστόσο διανέμονται περίπου 45 εκατομμύρια βιβλία των οποίων το κόστος φτάνει περίπου τα 26 εκατομμύρια ευρώ (μέσο κόστος κάθε βιβλίου 0,80€).

• Τα δώδεκα δέντρα ισοδυναμούν με ένα τόνο χαρτιού όσο περίπου χρειάζονται για να γίνουν δύο χιλιάδες σχολικά βιβλία.

• Πέρσι στο εθελοντικό πρόγραμμα επαναχρησιμοποίησης σχολικών βιβλίων συμμετείχαν μόνο 42 σχολεία, οι μαθητές των οποίων επέστρεψαν 32.000 βιβλία ως τα τέλη του Ιουνίου. Αυτά τα βιβλία δόθηκαν σε νέους μαθητές και έτσι εξοικονομήθηκαν χρήματα.

• Χρησιμοποιώντας 1 τόνο ανακυκλωμένο χαρτί:


- Σώζονται 17 δέντρα.

- Απαιτείται η μισή περίπου ενέργεια και κατανάλωση νερού.

- Προκαλείται 70% λιγότερη ατμοσφαιρική ρύπανση.

- Εξοικονομούνται 130-170 κιλά πετρέλαιο.

- Μειώνονται τα απορρίμματα που καταλήγουν στις χωματερές.

- Δημιουργούνται πενταπλάσιες θέσεις εργασίας σε σχέση με τη χρήση μη ανακυκλωμένου χαρτιού.


• Στην Ελλάδα η κατανάλωση χαρτιού έχει ξεπεράσει τους 800.000 τόνους το χρόνο, ενώ την ίδια στιγμή πετιούνται στα σκουπίδια τουλάχιστον 300.000 τόνοι χαρτιού. Για την παραγωγή αυτών των 300.000 τόνων χαρτιού χρειάζονται: 12 εκατομμύρια στρέμματα δάσους, 100 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού που ισοδυναμούν με την ποσότητα κατανάλωσης νερού της Αττικής για 100 μέρες. Ακόμα χρειάζονται 1,5 – 2 δισεκατομμύρια κιλοβατώρες που ισοδυναμούν με την ενέργεια που καταναλώνεται σε 3 μήνες από ένα εκατομμύριο σπίτια.

Τι κάνουν όμως οι άλλες χώρες:

Η μέθοδος δανεισμού – επαναχρησιμοποίησης των σχολικών βιβλίων, γίνεται σε πολλές χώρες τις Ευρώπης:

• Στη Γαλλία και τη Γερμανία οι μαθητές δανείζονται τα βιβλία για ένα χρόνο και τα επιστρέφουν για να χρησιμοποιηθούν από τις επόμενες γενιές, ενώ, αν δεν τα επιστρέψουν σε καλή κατάσταση, τότε πληρώνουν ένα αντίτιμο.

• Στην Ισπανία οι μαθητές αγοράζουν όλα τα βιβλία από την πρώτη τάξη του Δημοτικού μέχρι την τελευταία τάξη του Λυκείου κι όσο μεγαλώνουν τα παιδιά, τα έξοδα γίνονται όλο και πιο δυσβάσταχτα.

• Στη Βρετανία οι μαθητές δανείζονται τα βασικά βιβλία, αλλά αγοράζουν τα επιπλέον, που είναι αναγκαία ιδίως στις τάξεις της δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Οι προτάσεις μας είναι:


1. Να απομακρυνθούν από τα βιβλία αρκετές σελίδες οι οποίες είναι εκτός ύλης και οι μαθητές δεν τις διδάσκονται ποτέ, ώστε να αποφευχθεί η άσκοπη καταστροφή δασών αλλά και η σπατάλη του δημόσιου χρήματος για την έκδοση τους.

2. Nα υποχρεούται ο κάθε μαθητής να επιστρέψει τα βιβλία για τις επόμενες γενιές ώστε να επαναχρησιμοποιηθούν.

3. Να υποχρεώνονται να πληρώνουν ένα μικρό αντίτιμο όσοι μαθητές καταστρέφουν τα σχολικά βιβλία τους.

4. Να υπάρχει ένας πολύ μικρός αριθμός βασικών σχολικών βιβλίων (π.χ. αρχαία, κείμενα) ανά τάξη στα οποία να μπορούν οι μαθητές να σημειώνουν σ’ αυτά και επομένως να μην απαιτείται η επιστροφή τους, αλλά να υπάρχει δυνατότητα ανακύκλωσής τους.

Η επαναχρησιμοποίηση των βιβλίων είναι το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε για να σώσουμε τα δάση, ενώ ταυτόχρονα η εξοικονόμηση χρημάτων θα μπορούσε να αποτελέσει πηγή για χρηματοδότηση νέων τρόπων για την αναβάθμιση της παιδείας μας, και παράλληλα να αποτελέσει και δείγμα πολιτισμού.

Βοηθήστε μας να σώσουμε τα δάση, βοηθήστε μας να εξοικονομήσουμε ενέργεια. Δεν απαιτείται ούτε κόπος ούτε χρήματα, απλώς να αλλάξουμε τη νοοτροπία μας και να σταματήσουμε να λέμε εγωιστικά, ότι θέλουμε να έχουμε ο καθένας το δικό του βιβλίο.

Ένα βιβλίο δημιουργεί πολλές εικόνες στο μυαλό του αναγνώστη, τρέφει την ψυχή του…

Ας μην γίνουν οι εικόνες αυτές αιτία για να στερηθούμε άλλες εικόνες…

Εικόνες ενός πλανήτη πιο πράσινου…

Το άρθρο επιμελήθηκε: Πυρομάλης Φώτης (Γ2), Γυμνάσιο Νέας Περάμου

Βοήθησαν: Τα μέλη της reUse 4 ENERGY

Βρείτε μας στο: https://gymnperamos.wikispaces.com/

ΠΗΓΕΣ: Ηλεκτρονική Eφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ κοινωνία , Agrinionews

Ηλεκτρονικές σελίδες OnusNews, ΣΚΑΪ.gr

alfavita.gr