Ψ Η Φ Ι Σ Μ Α

ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ

ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΤΟΥ Ε.Κ.Π.Α.

Το Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών εκφράζει την έκπληξή του για την αιφνιδιαστική απόφαση του Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α.

να συγχωνεύσει, μέσα από το Σχέδιο «Αθηνά», τα Τμήματα Αγγλικής, Γαλλικής, Γερμανικής, Ισπανικής και Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής, χωρίς καμία προγενέστερη ενημέρωση ή συζήτηση με εκπροσώπους των φορέων που θίγονται άμεσα από τις προτεινόμενες αλλαγές.

Κατόπιν τούτου, δηλώνουμε την πλήρη αντίθεσή μας στην πρόταση «απορρόφησης» του Τμήματός μας διότι:

1. θίγει το αυτοδιοίκητο των ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης όπως αυτό προσδιορίζεται σαφώς στο άρθρο 16 παρ. 5 του Συντάγματος («Η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση.»)˙


2. στερεί από τα αρμόδια ακαδημαϊκά όργανα των ΑΕΙ τη δυνατότητα που τους εξασφαλίζουν οι κείμενες διατάξεις των νόμων και του Συντάγματος να χαράσσουν εκπαιδευτική πολιτική με αμιγώς ακαδημαϊκά κριτήρια˙


3. αποσιωπά κάθε σκεπτικό ή επιχειρηματολογία βάσει των οποίων το Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α. οδηγήθηκε στην πρόταση για σύμπτυξη Τμημάτων με διακριτά επιστημονικά αντικείμενα και διαφορετική δομή˙


4. απαξιώνει Τμήματα που έχουν διαγράψει πολύχρονη πορεία στον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας, έχουν διεθνή παρουσία και έχουν αξιολογηθεί θετικά από τη Μονάδα Διασφάλισης Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση.


Θεωρούμε ότι, με την πρόταση που έχει ατυχώς κατατεθεί προς διαβούλευση:

1. δεν εξοικονομούνται πόροι δεδομένου ότι δεν περιορίζονται οι δαπάνες λειτουργίας: τα προς συγχώνευση Τμήματα διατηρούν το ανθρώπινο δυναμικό τους και συστεγάζονται στο κτήριο της Φιλοσοφικής Σχολής όπου μοιράζονται αίθουσες, αμφιθέατρα και λοιπές υποδομές˙


2. αλλοιώνονται η επιστημονική φυσιογνωμία και το γνωστικό περιεχόμενο των Προγραμμάτων Σπουδών ενός εκάστου Τμήματος, τα οποία προσδιορίζονται με βάση τις ιδιαιτερότητες του γλωσσικού συστήματος καθώς και τις πολιτισμικές εκφάνσεις και δομές των κοινωνιών που το χρησιμοποιούν ως μέσο επικοινωνίας και ιδεολογικοπολιτικής έκφρασης. Με την έννοια αυτή, τα Τμήματα Αγγλικής, Γαλλικής, Γερμανικής, Ισπανικής και Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής, δεν θεραπεύουν κοινό επιστημονικό πεδίο διότι το κάθε γλωσσικό σύστημα διέπεται από διαφορετικές πολιτισμικές και λογοτεχνικές παραδόσεις, γεγονός που αποτυπώνεται με ενάργεια στα επιμέρους Προγράμματα Σπουδών˙


3. δημιουργείται ένα υδροκέφαλο υβριδικό Τμήμα το οποίο θα παρουσιάσει το δίχως άλλο σοβαρά λειτουργικά προβλήματα και, κυρίως, θα επιφέρει σοβαρά πλήγματα στο επίπεδο και την ποιότητα εκπαίδευσης και κατάρτισης του φοιτητικού κοινού, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την πρόσβασή του στην αγορά εργασίας.


Σε μια εποχή παγκοσμιοποίησης και ανάπτυξης πολυπολιτισμικών και πολύγλωσσων κοινωνιών, κυρίως στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού οικοδομήματος, η υψηλής στάθμης εκπαίδευση σε γλώσσες και πολιτισμούς της Ενωμένης Ευρώπης θα έπρεπε, αντί να υποβιβάζεται με τόσο βεβιασμένες κινήσεις, να αναβαθμίζεται.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, ζητούμε:

1. να μας γνωστοποιηθεί το σκεπτικό στη βάση του οποίου προτείνεται η «απορρόφηση» των Τμημάτων˙


2. να μελετηθεί εκ νέου η πρόταση για συγχώνευση των Τμημάτων, ώστε να υπάρξει ο απαραίτητος χρόνος προς εξέταση όλων των παραμέτρων (οικονομικών και επιστημονικών/ακαδημαϊκών)˙


3. να διατηρηθεί το καθεστώς λειτουργικής – διοικητικής και ακαδημαϊκής – αυτοτέλειας των Τμημάτων Αγγλικής, Γαλλικής, Γερμανικής, Ισπανικής και Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας.