Ο Μάνφρεντ Σπίτζερ, καθηγητής ψυχιατρικής στο πανεπιστήμιο της Ουλμ, είναι σαφής όταν μιλάει για παιδιά και για κομπιούτερ. Τα κομπιούτερ, υποστηρίζει, είναι ένα εμπόδιο στη διαδικασία μάθησης του παιδιού. Και ο Γερμανός επιστήμονας προειδοποιεί: «Η επόμενη γενιά θα υποστεί σημαντικές βλάβες. Το γεγονός ότι τα παιδιά περνάνε πολύ χρόνο με τα ηλεκτρονικά μέσα, έχει πλέον αποδειχθεί ότι παρεμποδίζονται στη μάθηση».

Ο Μάνφερντ Σπίτζερ στηρίζει την επιχειρηματολογία του στο γεγονός ότι το κομπιούτερ αναλαμβάνει να κάνει πολύ από τη δουλειά που θα έκανε ο ανθρώπινος εγκέφαλος. Και αυτός θα ήταν ένας τρόπος να εξασκηθεί. Και με τη διαρκή εξάσκηση ο άνθρωπος μπορεί να γίνεται πιο έξυπνος.

Ο Γερμανός ερευνητής προειδοποιεί για την υπερβολική χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών που ξεκινάει πολύ νωρίς. Σύμφωνα με έρευνες, έχει αποδειχθεί ότι τα παιδιά μέχρι τριών ετών δεν μπορούν να μάθουν τίποτα μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή. Αντιθέτως, υπάρχουν σοβαροί κίνδυνοι το παιδί να έχει προβλήματα στην ανάπτυξη της ομιλίας. Αλλά και μετά την ηλικία των τριών ετών, το κομπιούτερ δεν βοηθάει στην πνευματική ανάπτυξη του παιδιού.

Οι θέσεις πάντως του Μάνφρεντ Σπίτζερ δεν είναι αποδεκτές από όλους τους ερευνητές. Ένας από τους επικριτές του είναι ο Στέφαν Αουφενάγκερ, καθηγητής παιδαγωγικής στο πανεπιστήμιο του Μάιντζ;

«Αρνούμαι να παραδεχτώ και να πω ότι το κομπιούτερ τα έκανε όλα χειρότερα και ότι πριν την εποχή των κομπιούτερ ήταν όλα καλύτερα. Δεν ισχύει κάτι τέτοιο».

Όχι στη δαιμονοποίηση των ηλεκτρονικών υπολογιστών

Ο Στέφαν Αουφενάγκερ τονίζει επίσης πως η χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών μπορεί σε πολλά μαθήματα να ανοίξει νέες προοπτικές.

Ο Βασίλειος Φθενάκης, επίσης διακεκριμένος ερευνητής και πρόεδρος της Didacta, της μεγαλύτερης έκθεσης εκπαίδευσης στην Ευρώπη, προειδοποιεί για τους κινδύνους δαιμονοποίησης των κομπιούτερ.

«Οι έρευνες δεν πιστοποιούν ότι τα μίντια βλάπτουν από μόνα τους. Αυτό που βλάπτει είναι το περιεχόμενο, η διάρκεια, βλάπτει όταν δεν προωθείται η ανάπτυξη.»

Και στο σημείο αυτό, τόσο ο Βασίλειος Φθενάκης όσο και ο Στέφαν Αουφενάγκερ, επισημαίνουν τον αποφασιστικό ρόλο των γονέων αλλά και του γενικότερου εκπαιδευτικού συστήματος. Μια ορθή και λελογισμένη χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών δεν βλάπτει τα παιδιά.

Arnd Riekmann / Μαρία Ρηγούτσου

Υπεύθ.σύνταξης: Γιάννης Παπαδημητρίου

www.dw.de