Μια βασική επιδίωξη για ένα παιδί που έχει Δυσλεξία είναι να μπορεί να κατηγοριοποιεί και να βάζει σε μια "τάξη" τις γλωσσικές πληροφορίες που δέχεται. Τα δυσλεξικά παιδιά ως μαθητές βρίσκονται συνέχεια στη κόψη του ξυραφιού ως προς την κατανόηση αυτών που διαβάζουν, των οδηγιών που ακούν, των εκφωνήσεων που καλούνται να καταλάβουν. Ένας βασικός λόγος που γίνεται αυτό είναι ότι το νόημα που φέρουν οι λέξεις δεν μπορεί να τους γίνει απολύτως ξεκάθαρο δηλ. αν πούμε "το ρήμα είναι η λέξη που δείχνει ότι κάποιος κάνει κάτι" τότε και η λέξη ποδήλατο για αυτόν είναι μια λέξη που δείχνει ότι κάνω κάτι, "κάνω ποδήλατο"! Αν δεν γίνει ξεκάθαρο "ποιο είναι ποιο" τότε θα καταλαβαίνει πάντα στο περίπου αυτό που διαβάζει.

Το παιχνίδι "Τράβα το ξυλάκι" είναι ένα απλό παιχνίδι κατηγοριοποίησης που βοηθάει με ένα πιο βιωματικό τρόπο να ξεχωρίσει το παιδί τις έννοιες. Βοηθάει παιδιά που έχουν Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες αλλά και παιδιά που θέλουν απλά μια παραπάνω ενίσχυση.

Υλικά: ξυλάκια παγωτού (είδη ζαχαροπλαστικής) ή ξυλάκια εξέτασης του λαιμού ή πλαστικά μαχαιράκια μιας χρήσεως, χαρτί Α4, κόλλα, δυο μπολ ή βαζάκια

Δραστηριότητα: Αποφασίζουμε δυο ομάδες λέξεων που θα θέλαμε το παιδί να μάθει να διαχωρίζει. Ας επιλέξουμε τις ομάδες "Ουσιαστικά" και "Ρήματα". Γράφουμε αρκετές λέξεις απο τις δύο ομάδες και κόβουμε και τις κολλάμε πάνω στα ξυλάκια/μαχαιράκια. Στα μπολ/βάζα έχουμε δείξει ποιο έχει την ομάδα "Ουσιαστικά" και ποιο την ομάδα "Ρήματα". Μπορούμε αν θέλουμε να κολλήσουμε σε κάθε μπολ μια μικρή εικόνα/φωτογραφία που να δείχνει τις έννοιες πχ. ένα τραπέζι και κάποιον που τρώει. Πιάνουμε λοιπόν τα ξυλάκια/μαχαιράκια στο χέρι μας και ζητάμε απο το παιδί να τραβήξει ένα και ανάλογα να το βάλει στο σωστό μπολ/βάζο. Μπορεί να τραβάει και με κλειστά μάτια για μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Σε αυτό το παιχνίδι μπορούμε να παίξουμε με όποιες έννοιες θέλουμε να κατηγοριοποιήσει το παιδί πχ. τα τρία γένη των ουσιαστικών, ενικός-πληθυντικός, ενεργητική-παθητική φωνή, συγκεκριμένα και αφηρημένα ουσιαστικά, πράξεις μαθηματικών κτλ.

Για τους γονείς η διάρκεια του παιχνιδιού πάντα πρέπει να είναι μέσα στα πλαίσια του ενδιαφέροντος του παιδιού ώστε να μπορέσουν να επαναλάβουν το παιχνίδι αυτό μια επόμενη φορά.

Απευθύνεται: Απευθύνεται σε γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές. Βοηθάει παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες αλλά και παιδιά που μόλις έρχονται σε επαφή με τις έννοιες για επιπλέον ενίσχυση.


Άσπα Μητρακάκη

Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος

ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας

dyslexiaathome.blogspot.com