Διαχείριση της τάξης ( Ε Μέρος )

Μαθητές

Οι μαθητές μας δεν είναι όλοι ίδιοι. Υπάρχουν μερικοί ιδιαίτερα έξυπνοι, άλλοι εργατικοί, μερικοί μικρής απόδοσης, υπάρχουν μαθητές που είναι φιλικά προσκείμενοι στο μάθημα και άλλοι αδιάφοροι ή υπερκινητικοί. Ο κάθε μαθητής έχει την προσωπικότητά του και θα συμβάλλει με τον δικό του τρόπο στη διαδικασία του μαθήματος αρκεί να έχει σημειωθεί από τον διδάσκοντα η ιδιαιτερότητα ενός εκάστου και να χρησιμοποιεί κάθε ηθοποιό στην κατάλληλη σκηνή. Όλοι οι ηθοποιοί πρέπει να έχουν ρόλο και κανείς δεν περισσεύει. Όλοι προσπαθούν για να επιτύχει η θεατρική παράσταση. Η δημιουργία συνθηκών ευγενούς άμιλλας διευκολύνει την επιτυχία του μαθήματος.

Άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν τη διδασκαλία


Μικρά διαλείμματα

Επιβάλλεται το σπάσιμο του μονότονου της διδασκαλίας με μικρές παρεμβάσεις, όχι μεγαλύτερες του ενός λεπτού, που χαλαρώνουν την ένταση της διδασκαλίας. Θέλει όμως μεγάλη προσοχή η παρέμβασή μας αυτή να είναι ευχάριστη για τους μαθητές και χωρίς να μας ξεφύγει ο έλεγχος και να χάσουμε την συνοχή της τάξης. Αν πιστεύουμε ότι μπορεί να χάσουμε τον έλεγχο της τάξης είναι προτιμότερο να παραλείψουμε τα διαλείμματα.

Ώρα διδασκαλίας


Όλες οι ώρες διδασκαλίας δεν είναι ίδιες. Διαφορετική απόδοση έχουν οι μαθητές και ο δάσκαλος την πρώτη ώρα και διαφορετική την 6η ώρα. Τι μάθημα είχε η τάξη την προηγούμενη ώρα;

Διάφορα γεγονότα που αναστατώνουν τη λειτουργία του σχολείου


Μια γιορτή στο σχολείο ή μια τιμωρία κάποιου μαθητή μπορεί να επηρεάσει το κλίμα της τάξης.

Θέση της τάξης, θόρυβος, κρύο,


Η θέση και η κατάσταση της αίθουσας επηρεάζει τη διδασκαλία. Υπάρχουν αίθουσες που πληρούν τις σωστές προδιαγραφές θέρμανσης και φωτισμού και άλλες όχι. Επίσης αίθουσες που είναι εκτεθειμένες στο θόρυβο του περιβάλλοντος.

Συμπεράσματα

Στην ανάλυση που κάναμε δώσαμε έμφαση στην όσο το δυνατόν καλύτερη παρουσίαση του δασκάλου στην τάξη του και στην επιτυχημένη διδασκαλία του αντικειμένου που καλείται να διδάξει. Στόχος μας ήταν να δείξουμε ότι όταν η διδασκαλία είναι επιτυχημένη, κυρίως στο Λύκειο, είναι όλοι είναι ευχαριστημένοι, δεν παραπονιέται κανένας και άρα δεν έχουμε προβλήματα. Σε ένα χώρο που επικρατεί πλήρης τάξις είναι δύσκολο να σημειωθούν παραπτώματα. Για το λόγο αυτό δεν εξετάσαμε κανένα πρόβλημα και τους τρόπους θεραπείας του.

Παρ’ όλα αυτά όμως, επειδή έχουμε να κάνουμε με παιδιά και ιδιαίτερα με έφηβους, πιθανόν να έχουμε μερικά προβλήματα χωρίς λόγο. Συνήθως πρόκειται για μερικούς μαθητές που λόγω της εφηβείας προσπαθούν να προβληθούν με κάποιο διαφορετικό τρόπο. Η άμεση επίλυση του προβλήματος με αγάπη, σε χαμηλούς τόνους, χωρίς χαρακτηρισμούς και σε ευχάριστη ατμόσφαιρα είναι προτιμότερη από την παραπομπή του μαθητή στην διεύθυνση. Η παραπομπή του μαθητή στην διεύθυνση τον απομακρύνει από το δάσκαλο.

Αντίθετα η μη παραπομπή του στην διεύθυνση ενδυναμώνει τη σχέση του μαθητή με τον δάσκαλο και ίσως το παράπτωμά του να είναι η αφορμή να πλησιάσει ο μαθητής το δάσκαλο και το μάθημά του. Άλλωστε έχει αποδειχθεί ότι οι ατίθασοι μαθητές είναι συνήθως οι πιο έξυπνοι. Απλώς αναλώνουν ελάχιστο χρόνο για να εμπεδώσουν τα μαθήματα, τους περισσεύει χρόνος και τον διαθέτουν ποικιλοτρόπως. Ας αναθέσουμε σ’ αυτούς τους μαθητές μια επιπλέον αρμοδιότητα, ώστε ο χρόνος που τους περισσεύει να καλυφθεί δημιουργικά και για τους ίδιους και για την τάξη. Το αν θα επιτύχουμε ή αν θα αποτύχουμε εξαρτάται από την επιλογή της επιπλέον αρμοδιότητας που θα επιλέξουμε να τους αναθέσουμε.

Δημήτρης Τσαούσης